Tv-tip: The Newsroom @ Canvas (21.10u)

© gf

Het tweede seizoen van Aaron Sorkins serie ‘The Newsroom’, dat nu op Canvas start, zou wel eens het beste van de drie kunnen zijn.

De reeks van scenarist Aaron Sorkin over de relatie van het fictieve kabelnetwerk Atlantis Cable News met het nieuws dat ons elke dag om de oren suist, is al om vele redenen iconisch genoemd: zowel iconisch in zijn onbenulligheid als in zijn genialiteit. Los van alle vernietigende kritieken aan de ene kant en de ophemelende beschouwingen aan de andere is het vooral boeiend om te zien dat een reeks over het maken van nieuws bijna net zo veel reactie en emotie losweekt als dat nieuws zelf. Fictie en realiteit, ze haken steeds inniger in elkaar en zorgen voor een vreemde verwarring.

Zo eindigde het derde en laatste seizoen van The Newsroom vorige maand in de VS weer met opschudding en controverse. Vrouwenorganisaties beschuldigden Sorkin ervan verkrachting te minimaliseren omdat een verhaallijn over een campusverkrachting werd gebruikt als vulmiddel voor de plot. Het zou ook kunnen dat die vrouwenorganisaties zich hebben laten misleiden door het spel dat Sorkin met The Newsroom heeft willen spelen: uiteindelijk gaat het hem erom soms subtiel, soms expliciet te wijzen op waar de prioriteiten kapseizen van de mensen die het nieuws menen te maken en te beheren.

Het tweede seizoen, dat nu op Canvas start, zou wel eens het beste van de drie kunnen zijn. Sorkin had daarvoor alvast een rist conservatieve media-adviseurs ingehuurd om hem bij te staan om alle punten van het ideologische spectrum in de reeks te schrijven. Een onduidelijk verhaal over het gebruik van saringas door Amerikaanse mariniers in de Afghaanse oorlog in 2009 vormt de rode draad doorheen dit seizoen. Daartussenin passeren ook de presidentsverkiezingen van 2012, Occupy Wall Street, de seksuele appetijt van DSK en de persoonlijke besognes van McAvoy en zijn team de revue. (Tine Hens)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content