Tv-tip: Silver Linings Playbook @ Vitaya (20.35u)

© GF

De geestige romantische komedie – met Oscarwinnares Jennifer Lawrence en Bradley Cooper – verhaalt over twee mensen die kampen met bipolaire stoornissen en mentale problemen. De dialogen zijn een knalfeest.

Flirting with Disaster (1996) heet een van de eerste films van David O. Russell. Die titel leek ook lange tijd een synthese van zijn Hollywoodloopbaan. Hij bouwde al snel een reputatie op, dankzij Three Kings (1999) en I Heart Huckabees (2004), subversieve genrefilms die opvielen door hun provocerende komische toon, maar veel geld brachten ze niet in het laatje. De ommekeer kwam er in 2010: sindsdien heeft Russell drie boxofficehits op rij gescoord, met The Fighter, Silver Linings Playbook en American Hustle (2013) – samen goed voor 25 Oscarnominaties, waarvan er drie verzilverd werden.

Flirten met rampspoed doen ook Jennifer Lawrence (de rebelse gazelle uit de The Hunger Games) en Bradley Cooper (de kille sluipschutter uit American Sniper) in Silver Linings Playbook, een romantische screwballkomedie over twee mensen die kampen met bipolaire stoornissen en mentale problemen.

Cooper speelt Pat Solitano, een gewezen leraar geschiedenis die pas uit de psychiatrie ontslagen is. Hij wil zijn vrouw voor zich terugwinnen, in wier buurt hij niet meer mag komen na een gewelddadig incident. Ondertussen trekt hij opnieuw bij zijn ouders in, een warm nest in de voorstedelijke Italo-Amerikaanse arbeidersklasse van Philadelphia. Daar botst Pat op Tiffany (Lawrence), een jonge vrouw met een scherpe tong die ook psychische problemen heeft en een reputatie als nymfomane meesleept. De twee sluiten een ongewone deal: Pat neemt met Tiffany deel aan een danswedstrijd als zij in ruil een brief aflevert aan zijn vrouw.

Dat Silver Linings Playbook bij momenten lijkt op een farcicale kruising van de films van Martin Scorsese en Billy Wilder, is te danken aan de huiselijke scènes met Jacki Weaver als moederkloek en Robert De Niro in opperbeste doen als bijgelovige, aan American football verslaafde vader. Maar Russell plaatst in deze adaptatie van de gelijknamige roman van Matthew Quick toch vooral een manisch bommetje onder het vermaledijde genre van de Hollywood-romcom.

De dialogen zijn een knalfeest, waarin de hiervoor met een Oscar bekroonde Lawrence en Cooper er flink op los hakken. De finale à la Dirty Dancing is voorspelbaar, maar daar maal je niet om omdat deze dramady altijd vrolijk en aandoenlijk blijft.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content