Tv-tip: Mildred Pierce @ Canvas (22.30u)

Driedelige HBO-serie die zich afspeelt in de jaren ’30 en focust op de moeilijke relatie tussen vrijgevochten en pas gescheiden Mildred Pierce (Kate Winslet) en haar opgroeiende dochter Veda.

Een zo getrouw mogelijke verfilming van een roman van James M. Cain uit 1941 – de dialogen uit het boek inbegrepen – door regisseur Todd Haynes en met Kate Winslet in de hoofdrol: je hoeft geen helderziende te zijn om te weten dat Mildred Pierce een product uit de HBO-stal is. De betaalzender mag de laatste tijd dan meer concurrentie gekregen hebben op het vlak van kwaliteitstelevisie, voor dit soort prestigeprojecten vol Hollywoodglamour is HBO nog steeds de place to be.

Winslet speelt een moeder van twee die door haar man verlaten wordt en tijdens de Depressie van de jaren 1930 moet trachten te overleven. Geen eenvoudige opgave, want de grass widow (een vrouw die gescheiden van haar man leeft) houdt zo sterk vast aan haar status als burgerdame dat ze na haar eerste dag als serveerster letterlijk moet braken. Dankzij haar eergevoel, haar ambitie én haar talent voor taarten bakken slaagt ze er echter in haar eigen kleine banketimperium op te bouwen.

Deze vijfdelige serie – die door Canvas in drie delen wordt uitgezonden – start op een uitzonderlijk hoog niveau, met een paar uur televisie die even bedwelmend mooi zijn als het beste uit Mad Men: Winslet is ijzersterk als de moeder die moet ‘kiezen tussen haar trots en haar buik’, zoals de vrouw van het uitzendbureau het omschrijft, en Haynes weet de economische en maatschappelijke sfeer van de jaren dertig te vatten in beklemmende maar prachtige beelden.

Vanaf halverwege komt de nadruk meer te liggen op de moeilijke relatie tussen Pierce en dochter Veda (Evan Rachel Wood, althans in het tweede deel), een verwend, snobistisch nest dat de steeds wanhopiger pogingen van haar moeder om haar liefde en respect te winnen hooghartig afwijst. En dan gaat het wat bergaf. Veda is in al haar wreedheid en ongevoeligheid een heel eendimensionaal personage, en je krijgt nooit inzicht in de redenen voor haar gedrag. Mildred blijft dan weer koppig geloven in de goede kant van haar dochter, en dat strookt niet met de wereldwijsheid die ze in haar professionele leven aan de dag legt.

De realistische en aangrijpende sfeer van de eerste helft maakt ook meer en meer plaats voor een melodramatische en campy toon, wat de geloofwaardigheid verder aantast. Mildred Pierce blijft tot op het einde boeiend én een lust voor het oog, maar de triomf die je zou verwachten, is het net niet.

Kate Winslet won voor haar rol een Golden Globe en een Emmy Award.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content