Tv-tip: La salaire de la peur @ Arte (20.45u)

La salaire de la peur © -

Een uiterst spannende thriller over een truckkonvooi richting hel over verraderlijke Zuid-Amerikaanse wegen.

Zondag 18/1, 20.45 – Arte. Henri-Georges Clouzot , FR 1952

Cineasten en hun muzen: soms maakt de liefde blind, maar niet in het geval van de Franse regisseur Henri-Georges Clouzot en diens vrouw en actrice Véra. Zonder de Latijnse schone was er nooit sprake geweest van Le salaire de la peur , een uiterst spannende thriller over een truckkonvooi richting hel over verraderlijke Zuid-Amerikaanse wegen.

Wanneer Clouzot, ‘de Franse Hitchcock’, met de Braziliaanse Véra Gibson-Amado trouwt, trekken ze voor zes maanden op huwelijksreis naar haar geboorteland. In hun kielzog: een filmcrew van zes personen, onder wie cameraman Armand Thirard en geluidsingenieur William Savel. De documentaire die ze er willen draaien, blijft op de plank liggen. Maar Clouzot raakt zo gefascineerd door het land en de sfeer dat hij blijft uitkijken naar een Braziliaans project. Dat komt er wanneer hij de filmrechten van George Arnauds Le salaire de la peur op de kop kan tikken, een roman geïnspireerd op de jaren die Arnaud – een kleurrijke figuur en hét archetype van de rebel – als goudzoeker, smokkelaar en vrachtwagenchauffeur in Venezuela doorbracht.

Dit cynische avontuur over camaraderie en viriliteit – in 1977 als Sorcerer in een Amerikaans jasje gehesen door New Hollywood-titaan William Friedkin – begint als een etnologische studie over het leven in Las Piedras, een sjofel, corrupt stadje ergens in Zuid-Amerika dat wordt bevolkt door verlopen Europese avonturiers. Of dat lijkt toch zo, want de hele film werd opgenomen in de Camargue en Cévennes. Een cinematografische illusie die tot het einde wordt volgehouden. Wat volgt, staat diametraal tegenover de rustige opbouw van het eerste deel: non-stopsuspense op wielen met in de hoofdrollen stoere venten Yves Montand als de Corsicaan Mario en Charles Vanel als de Parijse crapule Jo.

Samen met twee andere gelukszoekers nemen ze een levensgevaarlijke opdracht aan. Voor een oliebedrijf moeten ze twee trucks met nitroglycerine over een hachelijk traject door de jungle rijden. Elk obstakel drijft de mannen nog verder uit elkaar, wat dan weer typisch is voor Clouzot en zijn kijk op het gemak waarmee mensen morele scrupules opzijschuiven. Deze explosieve parabel annex zweterige existentiële thriller over onze primitieve instincten schakelt nooit naar een lagere versnelling. Net daarom pronkt deze met de Gouden Beer én de voorloper van de Gouden Palm van Cannes bekroonde film nog altijd met het etiket ‘een van de meest zenuwslopende psychothrillers uit de filmgeschiedenis’. (LJ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content