Tv-tip: Eurosong @ één (20.30u)

© vrt

Eurosong in Twittertijden, wat gaat dat geven? Voor het eerst in zes jaar waagt de VRT zich weer aan een fullblown jacht op de juiste artiest en het dito lied voor de Eurovisieliedjeskermis. Niet Bart Peeters maar Peter Van de Veire is de gastheer.

Zes jaar geleden werkte jij nog voor Studio Brussel. Had je toen gedacht dat je ooit nog Eurosong zou presenteren?

PETER VAN DE VEIRE: Dat zou ik toen wel al hebben zien zitten. Ik heb me altijd aangetrokken gevoeld tot dat dubbelzinnige van het songfestival: er is de kitsch van de lakleren circusoutfits, maar het levert toch ook altijd enkele sterke songs op.

Jij moet de schoenen vullen van Bart Peeters, die zelf nu de rol van expert opneemt. VAN DE VEIRE: We hebben al enkele opnames gedaan en mijn respect voor hem is alleen maar toegenomen – met de omvang van een huis. We kennen hem als de integere muzikant en de hyperkinetische presentator, maar je zult Bart nu van nog een heel andere kant leren kennen. Die man gaat zo op in zijn opdracht, beangstigend bijna. Voor hem blijft Eurosong een zaak van staatsbelang.

Is Eurosong dat weer, een zaak van staatsbelang? VAN DE VEIRE: Ja, die zes jaar in quarantaine hebben het format volgens mij goed gedaan. Er is in die tijd heel wat veranderd op het vlak van televisie en talentenjachten. Het heeft de VRT geïnspireerd om de Eurosong -formule te vernieuwen. Zo beginnen we met castings waar de kandidaten zich presenteren door songs uit de rijke songfestivalgeschiedenis te brengen. Daarna gaan we met liveshows niet alleen op zoek naar de beste vertolker, maar ook naar de song die het best bij hem of haar past. Vier experts, onder wie dus Bart Peeters, hebben daarin hun stem, al is het vooral hun taak om de deelnemers te coachen. En uiteindelijk heeft de kijker het laatste woord.

Riskeer je zo geen herhaling van Peter Evrard, de eerste Idool -winnaar, die uiteindelijk niemand wilde? VAN DE VEIRE: Tja, dat weet je nooit op voorhand. De wil van het volk blijft iets zeer wispelturigs. Maar het stemt me wel hoopvol dat bij het grote songfestival zelf de laatste jaren een verschuiving gaande is van het showgehalte naar de songs zelf.

Vandaar de betrokkenheid van experts als de heren achter Ozark Henry en Lazy Jay? VAN DE VEIRE: Ja, bij het Eurovisiesongfestival wordt al enkele jaren de inbreng van vakjury’s weer meegerekend. De vierde expert is Ruslana, de Oekraïense die tien jaar geleden het songfestival won en zich ondertussen ontpopt heeft tot revolutionaire (ze zet mee haar schouders onder het burgerprotest in haar land, nvdr.) . Maar onderschat haar niet als artieste, Ruslana is een gedreven vakvrouw. Zo hebben we vier experts uit zeer diverse hoeken van de muziekwereld.

Jammer dat dat zich niet in de Eurosong -kandidaten doorzet, met pakweg een Daan of Stromae. VAN DE VEIRE: Je kunt dat jammer vinden, maar het is een gegeven dat sommige artiesten geen zin hebben om zich in het strijdgewoel van een wedstrijd te storten. En iemand die zoals Stromae internationaal aan het doorbreken is, zou er haast alleen maar bij te verliezen hebben.

Komt het wel goed met de gegadigden die zich hebben aangeboden? VAN DE VEIRE: Wel, ik heb persoonlijk al een uitverkoren band in mijn achterhoofd. Dring niet aan voor namen, als presentator moet ik een stuk Zwitserse chocolade zijn: lekker zoet maar neutraal. Maar als we voor die artiesten de juiste song vinden, dan ligt de top vijf binnen handbereik.

Hans Van Goethem

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content