Tv-tip: Australia @ VTM (20.20u)

De Australische variant op Gone with the Wind die Luhrmann voor ogen had, is deze romantische saga niet geworden. Maar het verhaal over de koppige Britse aristocrate die in de ruige outback valt voor een stoere veedrijver heeft momenten waarin Luhrmann het duel aangaat met de grandeur van Hollywoodfilms van weleer.

De Australische variant op Gone with the Wind die Luhrmann voor ogen had, is deze romantische saga niet geworden. Maar het verhaal over de koppige Britse aristocrate (Nicole Kidman) die in de ruige outback valt voor een stoere veedrijver (Hugh Jackman) heeft momenten waarin Luhrmann het duel aangaat met de grandeur van Hollywoodfilms van weleer.

Bij zo’n titel verwacht je een grandioze epische kanjer over het Australische continent, zoals schrijver Robert Hughes dat voordeed met zijn monumentale historische boek The Fatal Shore. Een dergelijk nationaal epos is Australia niet geworden, omdat regisseur Baz Luhrmann voorbij gehold wordt door zijn eigen ambities. Wel gaat hij met onderhoudende zwier en wervelende visuele panache het duel aan met de films uit het gouden Hollywoodtijdperk.

Luhrmann had met deze romantische saga over een koppige Britse aristocrate (Nicole Kidman) die in de ruige outback Down Under in de armen valt van een stoere veedrijver (Hugh Jackman) een Australische variant op Gone with the Wind voor ogen. Met dat verschil dat hij het niet over de slavernij heeft, maar dat zijn epos is opgevat als een aanklacht tegen de nationale politiek van racisme tegenover zwarten en Aboriginals.

Australia is de persoonlijkste film van Luhrmann, die zich tevoren al liet opmerken met flamboyante en inventieve films als Romeo + Juliet en Moulin Rouge!. Dat komt niet enkel doordat het verhaal zich in zijn thuisland afspeelt, maar ook omdat het gaat om een vurige pastiche op én een hommage aan de grote Hollywoodfilms van weleer. Aangezien Luhrmanns ouders vroeger een kleine bioscoop uitbaatten, vergaapte hij zich als kind aan al die grote epen.

Het eerste deel van dit tegen de achtergrond van WOII gesitueerde extravagante avontuur heeft nog alles van een western – denk aan de gloedvolle widescreenbeelden, kitchy campmomenten en heroïsche veetrektochten. In het tweede deel zoekt hij echter de grenzen van de tragiek op – en gaat hij er soms over – wanneer hij toont hoe Kidman met Katharine Hepburn-profiel het Aboriginalkind dat van haar is afgepakt, probeert terug te winnen.

Luc Joris

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content