Els Van Steenberghe
Theater: Tsjechov, de medley
Ensemble Leporello en Angers Nantes Opéra neuriën, zwabberen, dansen en draaien zich op ongezien wervelende manier door Anton Tsjechovs oeuvre. De eenzaamheid oogde nog nooit zo dansant.
The Play = Het laatste feest
Gezelschap = Ensemble Leporello en Angers Nantes Opéra
In een zin = De meest muzikale enscenering van de filosofische ‘muziek’ die Tsjechovs teksten zijn.
Hoogtepunt = De scène waarin de zelfmoord van een van de personages op ongeloof wordt onthaald door de andere personages en het koor. Swingend én droef.
Score = * * *
Quote = ‘Wij zorgen ervoor dat de mensen in de toekomst gelukkig kunnen zijn.’
De mens is een eenzaam wezen dat levenslang en tevergeefs snakt naar warmte, liefde en volstrekte harmonie. Dat vond de Russische arts en toneelauteur Anton Tsjechov. Hij pende er een intrigerend theateroeuvre over waarin hij zijn personages eindeloos kringetjes laat draaien rond grote verlangens en dito beslissingen.
Tsjechov regisseren, is spelen met vuur. Voor je het weet, steek je het publiek aan met de verveelde eenzaamheid van de personages en wordt het stuk over verveling simpelweg vervelend. Maar dit seizoen weten onze tonelisten verdacht goed weg met Tsjechov. De Koe trok het seizoen fabuleus op gang met Olga en ook Ensemble Leporello en Angers Nantes Opéra vonden de juiste toon. Letterlijk, in dit geval. Dirk Opstaele regisseert naast 11 acteurs ook een volledig koor. Regisseren betekent bij Opstaele de acteurs aanmoedigen om de tekst niet zozeer te zeggen maar met lijf en leden te belichamen.
Opstaele reduceert vier Tsjechovklassiekers tot hun essentie. Elk stuk deelt hij op in een aantal ‘gezangen’. Per gezang vormen de acteurs een tableau vivant op scène waarin alleen als het echt noodzakelijk is de spreekstem wordt ingeschakeld. In het Russisch dan nog! Het ritme en de klankkleur van die taal onderstrepen de uitzichtloosheid en tragiek van de verhalen. Opstaele vindt in deze voorstelling meer dan ooit de perfecte vorm voor zijn verhaal. Zelden deden deed de beweeglijke vormtaal van Leporello zo organisch aan.
De leidmotieven van Tsjechovs oeuvre ogen en klinken helderder dan ooit. Tsjechov schreef muziek en dat wordt in deze muzikale voorstelling prachtig duidelijk. De soms haast mime-achtige manier van spelen en bewegen, dwingt bewondering af maar het is pas wanneer he beweegritme aansluit bij het wiegende ritme van de koorzang dat de voorstelling ook echt raakt. En dat gebeurt net te weinig vaak. Daardoor zit je niet verveeld maar soms toch een beetje eenzaam tegen het spektakel aan te kijken.
Smaakmaker:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Els Van Steenberghe
Meer info: www.leporello.be en www.angers-nantes-opera.com
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier