Els Van Steenberghe

Theater: TAZ – Start!

Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Zonnige groeten van uw reporters ter plaatse.

Dus we kunnen in een internaat logeren? En waar is het festivalrestaurant? Wie deelt de backstagepasjes uit? Is er ergens kinderopvang voorzien? Wie laat de hond uit wanneer wij als nomaden door Oostende trekken? En, potverdikke! Mijnheer, kunt u het alstublieft laten om een parkeerboete uit te schrijven? We zijn hier iets aan het laden en het lossen! Wat? Theatertickets, tiens.

Wanneer u dit leest, zijn alle bovenstaande vragen en akkefietjes (hopelijk) beantwoord en opgelost. Vanaf vandaag duiken Liv Laveyne en ik onder in de Cultuurstad van Vlaanderen 2010, Oostende. Uit liefde voor het theater en voor u, beste lezer. De komende tien dagen brengen we verslag uit van onze TAZ-avonturen en aanverwante escapades of geneugten.

Zonnige historie

We hopen niet al te vurig op zon, maar des te meer op zonnig theater en dito ontmoetingen met kunstvolk van allerlei pluimage en generaties. Dat is niet alleen de insteek van de gastcuratoren Michael De Cock (artistiek leider van ’t ARSENAAL) en Frank Vaganée (artistiek leider van het Brussels Jazz Orchestra): het is bovenal de bestaansreden van dit festival.

Het festival zag in 1997 het levenslicht, door toedoen van de stad Oostende die zich expliciet wil(de) profileren als (culturele) ‘Stad aan Zee’. De toenmalige Schepen van Toerisme Dries Vermeersch (CD&V) sloeg hiervoor de handen in elkaar met de toenmalige directeur Toerisme Oostende Geert Declerck en Marc Lybaert, docent aan het Rits te Brussel.

De vormgeving van de affiches verbeeldt het ‘ontwikkelingsverhaal’ van het festival. (Zie: http://theateraanzee.be/nl/index.php/archief/festival ) Wat eerder kleinschalig begon en sterk de nadruk legde op straattheater/animatie enerzijds en jong talent een experimenteel podium bieden anderzijds, evolueerde gestaag tot een multidisciplinair en door de overheid erkend professioneel Kunstenfestival.

Die erkenning kwam er in 2006. Sindsdien verruimde het festival zijn ‘spectrum’ en werd er ook een muziekprogramma toegevoegd. Ondertussen heeft het festival ook een literaire poot (in samenwerking met Uitgelezen) en zelfs beeldende kunst komt schuchter om de hoek piepen, met dank aan de gastcuratoren die al eens een fototentoonstelling aanslepen. Die curatoren zijn het grootste succesingrediënt van Theater Aan Zee (roepnaam: TAZ). Theatermaker en artistiek leider van De Koe Peter Van Den Eede mocht in 2005 de spits afbijten. In 2006 werd hij opgevolgd door een duo: actrice Marijke Pinoy bokst het theaterprogramma in elkaar, muzikant Stef Kamil Carlens (Zita Swoon) doet hetzelfde met het muziekluik. Elk jaar treedt een nieuw bont duo aan. Dit garandeert per festivaleditie een andere invalshoek en dus een iets anders getint festivalprogramma. Dit houdt de schwung erin.

De aanwezigheid van de vaste coördinatoren, Theater (Maarten Soete) en Muziek (Pieterjan Vervondel), vermijdt een al te eclectisch festivalaanbod. Bovendien is de festivalstructuur helder en strak: de terugkerende categorieën vormen een herkenningspunt voor het publiek. De frisse invulling ervan, lokt datzelfde publiek.

Paradepaarden

Een van die terugkerende programmaonderdelen zijn de zogeheten ‘Nomaden’. Jong theater- en muziektalent wordt er in een parcours gebouwd. Al trekkend door de stad en/of de haven van Oostende verkennen de toeschouwers dit talent. Het is een van de belangrijkste kweekvijvers waaruit programmatoren vissen. Jaarlijks wordt ook een prijs uitgereikt aan het meest belovende muziek- en theatertalent.

Een van die laureaten is bijvoorbeeld Don Verboven. Sinds 1999 werkte deze theatermaker mee aan het engagement dat het festival tegenover jonge makers opneemt. Vandaag neemt Soete die taak op zich. Verboven zocht in 2003 andere horizonten op als maker én festivalorganisator. In 2006 werd hij de coördinator van Het Theaterfestival. Vanaf oktober 2010 zal hij het Vlaams Theater Instituut leiden. Zijn parcours toont aan dat de TAZ-paradepaarden voor geen kleintje vervaart zijn en een belangrijke rol (kunnen) spelen in de evolutie van de podiumkunstensector.

3, 2, 1 …

Het geheugen is opgefrist. We zijn vertrokken voor 10 dagen theater te midden zand, zee en waterzon. Morgen vertelt Liv Laveyne hoe vinnig TAZ#2010 uit de startblokken geschoten is. Daarvoor trekt zij vandaag als een nomade door Oostende en proeft er van enkele nieuwbakken creaties: de muziektheatervoorstelling voor iedereen vanaf 8 jaar Vliegen tot de hemel (’t ARSENAAL & BKO) gaat om 19.00 u van start. Deze avond gaat Haven 010 (een coproductie van muziektheater Walpurgis en ’t ARSENAAL) in première. Beide creaties werden geregisseerd door Michael De Cock die de volgende 10 dagen – geloof ons – amper zijn bed zal zien. Gelukkig is het strand nooit veraf.

Els Van Steenberghe

Meer info: www.theateraanzee.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content