Els Van Steenberghe

Theater: Ctrl Alt Del?

Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Michaël Pas en Tom Van Bauwel laten zich inspireren door malafide praktijken van politici. Dat levert meesterlijke scènes op in Angst (Braakland/ZheBilding en De Queeste).

The Play = Angst

Gezelschap = Braakland/ZheBilding en De Queeste

In een zin = Straf gespeeld theater over zwakke politici die door hun onthutsende onbekwaamheid, lafheid en wereldvreemdheid een samenleving de dieperik in sleuren in de plaats van ze heruit te vinden en herop te starten.

Hoogtepunt = De scène waarin de vakbondsman eerst pleit voor het spaargeld van ‘zijn’ mensen om dat geld vervolgens zonder blikken of blozen in een wankele financiële constructie te pompen waarmee een bank gered moet worden. En ook: de vlammende monoloog waarin Michaël Pas’ personage waarschuwt voor de gevolgen van de ecologie- en energiecrisis.

Score = * * * *

Quote = ‘Als de mensen bang worden en dat helpt ons om de dingen aan te pakken, so be it’

Wat zou Gwendolyn Rutten hiervan denken? Dat Sara Vertongen in Angst een personage vertolkt dat Gwendolyn heet, een liberale politica is en haar gezinsleven met een beetje spijt in het hart verwaarloost om als minister van financiën haar land mee te besturen, richting faillissement…

Angst is het tweede deel van Stijn Devillé’s ‘crisistrilogie’. Nadat hij in Hebzucht de reden benoemde van de bankencrisis, zoomt hij in Angst – een samenwerking tussen Braakland en De Queeste – in op de onrust die de crisis veroorzaakt. Hoe? Door kibbelende politici op het voorplan te zetten die beloerd worden door 99 figuranten, zijnde: ‘het volk’.

Vertongen staat op de scène met Tom Van Bauwel als gladde premier, Tom Ternest als schijnheilige vakbondsman en Michaël Pas als geniale kabinetsmedewerker. Ze trachten een bank (en hun land) van het faillissement te redden. Tussen de figuranten staat de zoon van de premier. Hij slaat zijn vader met nuchtere, geëngageerde pleidooien om de oren en deelt soep uit aan ‘mensen in nood’ (waaronder de minister van financiën die door al het vergaderen geen tijd meer vindt om te eten).

Angst toont hoe machteloos we staan tegenover politici die in het bestrijden van een maatschappijbedreigende, economische crisis weigeren verder te kijken dan hun eigen welvaart en tegelijkertijd de ecologische- en energiecrisis (on)gegeneerd weglachen. Deze mensen spreken het woord geld ongezond veel en het woord liefde ongezond weinig uit. De figuranten staan erbij en kijken ernaar. Een frappanter beeld van de machteloze bevolking bestaat er nauwelijks. Toch staan de figuranten er te stil en stroef bij. Je ervaart hun ogen in de rug van de politici amper als bedreigend. Een gemiste regiekans.

Het vuurwerk wordt geleverd door de vlijmscherpe, haast muzikale dialogen. Devillé laat ‘zijn’ politici goochelen met termen en cijfertjes waar ze nauwelijks de betekenis van begrijpen. Zijn meesterlijke pen én de topcast zorgen ervoor dat je het verbale steekpel geboeid volgt. Het maakt Angst tot confronterend theater over zwakke politici die door hun onthutsende onbekwaamheid, lafheid en wereldvreemdheid een samenleving de dieperik in sleuren in de plaats van ze heruit te vinden en herop te starten. Beangstigend. Wat zouden Rutten en haar collega-politici hierover denken?

Smaakmaker:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘er is nog kei veel plaats op de scène’ volgens tom en bram – angstzoektjou#2 H from Braakland/ZheBilding on Vimeo.

Els Van Steenberghe

Meer info: www.braakland.be en www.dequeeste.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content