Els Van Steenberghe

Theater / circus: Wunderkammer, C!RCA

Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Het Australische gezelschap C!RCA oogst bewondering met ‘Wunderkammer’ waarin topacrobaten schitteren én ontroeren.

Op de tonen van Peter Gabriels Book of Love schoof hij langzaam de kousen van zijn voeten. Zijn jasje gooide hij nonchalant op de grond. Zijn ‘marcelleke‘ stroopte hij langzaam omhoog, boog voorover en liet het stukje textiel traag over zijn hoofd glijden. Zijn broek, tot slot, scheurde hij los en stampte deze uit. Dit alles deed hij hangend aan een trapeze. Die was – jammer genoeg – niet aan het plafond van onze slaapkamer bevestigd maar hing in de nok van de circustent van de Zomer van Antwerpen. Daar speelde Wunderkammer ( * * * 1/2 ).

Lenige aussies

Deze acrobatische voorstelling is een creatie van het toonaangevende Australische circusgezelschap C!RCA. Dit in Brisbane gevestigde gezelschap werd opgericht in 1987 als het Rock and Roll Circus. Pas in 2006, wanneer de groep van naam verandert en geleid wordt door theaterwetenschapper en regisseur Yaron Lifschitz kiest het gezelschap voor een vernieuwende taal. In die taal primeren sobere, poëtische beelden, hedendaagse dans, verrassende acrobatie, ondeugende knipogen naar het cabaret en de persoonlijkheid van de dansers. Hier geen voorspelbare acrobatische nummertjes of typetjes in glitterpakjes. Sindsdien behoort het gezelschap tot de internationale circustop.

At Circa we create circus that moves the heart, mind and soul. We discover, cultivate and present works and experiences from the living heart of circus – vital, challenging and delightful. We believe circus is a rich artistic territory that can deeply touch audiences and participants. To achieve this, we progress with ceaseless inventiveness (in all aspects of our art and operations) guided by safe danger and fuelled by love and respect.

Dit streven naar inventiviteit, waarvan in bovenstaand citaat sprake, blijkt ook uit Wunderkammer. Al staat het streven naar originaliteit niet gelijk met het effectief inventief én virtuoos bespelen van de scène.

Indrukwekkend en sensueel

Wunderkammer is een kamer met vele hoeken en kanten. De voorstelling ontpopt zich als een opeenvolging van indrukwekkende acrobatische nummers, verbluffende of juist erg intieme en ontroerende solo’s (zoals de ‘Peter Gabriel-scène’) en humoristische acts (of althans pogingen tot komische intermezzo’s).

C!RCA is een gezelschap met een internationaal ensemble bestaande uit topacrobaten. Hun specialiteit is door de lucht buitelen, op elkaar klauteren en elkaar met grote elegantie in het rond zwieren. Allemaal zonder vangnet. Wat de adrenaline bij de performers én de toeschouwers aardig doet toenemen. Wanneer je de scènes bekijkt, voel je je weer dat kleutertje dat met open mond op de houten banken van het plaatselijke circus zat. Circuskoekje in de ene klamme hand, rode clownneus in de andere hand. En de ogen opengesperd van verwondering en plaatsvervangende angst.

Dit geflirt met het gevaar vergt een perfect controlen over het lichaam. Die controle over elke spier van hun lichaam maakt het deze topacrobaten haast onmogelijk om goede cabaretiers te zijn. Daarvoor beheersen ze hun lichaam net té goed en zijn ze zich te zeer bewust van elke lichaamsbeweging. Hierdoor doen verschillende humoristische acts een beetje flauw aan, al tracht men om de humor vooral vanuit de acrobatische virtuositeit te laten ontstaan. Dat is dan weer wél bewonderenswaardig.

Toch oogst C!RCA met deze Wunderkammer vooral bewondering tijdens de acrobatische nummers. Die nummers zijn overigens zorgvuldig omkaderd met (pop)muziek en een sobere maar kleurige lichtshow. Men besteedt ook veel aandacht aan het nauwkeurig aanzetten en afronden van de nummers. De show is dan wel een opeenvolging van acts. De makers zorgen er wél voor dat die opeenvolging vloeiend verloopt en de acts quasi naadloos in elkaar overgaan. Al kan dit nog subtieler en, jawel, inventiever.

Wunderkammer is een blik in de toekomst van het circus. Spectaculair en intiem, theatraal en dansant, grappig en ontroerend. Het stuk bewijst dat het streven van C!RCA naar inventiviteit een hobbelig maar veelbelovend parcours is.

Els Van Steenberghe

INFO: www.circa.org.au

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content