Seppe Smits smeert VRT boete aan

VRT krijgt een geldboete wegens overmatig productplacement in ‘Café Corsari’. De merken Red Bull en Burton op de pet en t-shirt van snowboarder Seppe Smits kwamen tijdens zijn passage te veel in beeld.

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft de VRT een boete van 5.000 euro opgelegd voor overmatig productplacement in het Eén-programma “Café Corsari”. In de desbetreffende aflevering draagt snowboarder Seppe Smits, één van de praatgasten, een pet met daarop het logo en merkbenaming van zijn sponsor Red Bull en ook een T-shirt met de benaming van kledingsponsor Burton.

De VRM, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, controleerde de uitzending van de talkshow van 8 november 2012. Tijdens de uitzending komen beide merkbenamingen Red Bull en Burton volgens de VRM “uiterst veelvuldig”, met name 35 keer, en duidelijk in beeld.

Uit het verweer van de VRT blijkt dat de omroep, ondanks de opzichte kledij met merkvermeldingen, toch besliste om Smits in de uitzending te houden “omdat hij in de bewuste live uitzending een belangrijke gast was naar aanleiding van de Wereldbeker snowboarden in Antwerpen”. “Op deze manier koos de VRT er bewust voor om logo’s en merkbenamingen in beeld te brengen in ruil voor deelname van de snowboarder aan het programma”, aldus de VRM.

Overeenkomstig het Vlaamse Mediadecreet mogen omroepen onder bepaalde voorwaarden programma’s uitzenden die productplaatsing bevatten. Eén van die voorwaarden is dat er geen overmatige aandacht mag zijn voor het product in kwestie. De VRM is van oordeel dat de uitzending van Café Corsari niet voldoet aan het Mediadecreet. Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM er rekening mee dat het een ernstige inbreuk betreft en dat het programma live werd uitgezonden. (Belga/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content