Recensie: Wat Als?

Het concept van de nieuwe comedyshow Wat Als? zit al goed, nu nog de grappen.

Elke maandag, 2BE **1/2

Vorige week kwam het nieuws dat Benidorm Basterds – het succesvolle verborgencameraprogramma waarin oudjes de boel belazeren – verkocht is aan de Verenigde Staten. NBC, de zender waar onder meer ook de talkshow van Jay Leno en de komische reeksen 30 Rock en The Office US te zien zijn, gaat een eigen versie maken, weliswaar aangepast aan de Amerikaanse normen en waarden en dus zonder vuilbekkende nonnen.

Veel betere reclame voor de start van Wat Als? had je niet kunnen bedenken, want die nieuwe comedyshow wordt gemaakt door dezelfde mensen die verantwoordelijk waren voor Benidorm Basterds. Er zijn enkele parallellen te trekken tussen de programma’s – de snelle opeenvolging van korte scènes, de soundtrack vol poprocknummers – maar de twee verschillen ook duidelijk van elkaar. Wat Als? is geen geïmproviseerde verborgencamerashow maar een reeks met uitgeschreven sketches, waarin getoond wordt wat er zou gebeuren als bijvoorbeeld ringtones van gsm’s hits zouden worden of garagisten eerlijk zouden zijn.

Om zelf eerlijk te zijn: de eerste aflevering liet ons een beetje met gemengde gevoelens achter. Het concept van Wat Als? is sterk en zorgt voor een mooie rode draad door de sketches heen. Er wordt ook knap geacteerd en de makers hebben duidelijk veel aandacht besteed aan de manier van filmen: we kennen weinig komische programma’s met zo’n in het oog springende look. Alleen spijtig dat we zo weinig hebben moeten lachen. Eigenlijk waren er voor ons maar drie echt grappige momenten: de scène waarin de Sint die bij de bakker om broodjes ging (Wat als de Sint een gewone man was?), de sketch waarin Bruno Vanden Broecke tijdens een straatinterview na de vraag ‘Wat als u kon toveren’ het oeuvre van Herman Van Veen begon te zingen, en die waarin getoond werd wat er zou gebeuren als Facebook een dag niet zou werken.

De andere sketches waren op zich wel goed gevonden maar om nu te zeggen dat ze echt op de lachspieren werkten, dat is overdreven. We hebben een beetje hetzelfde gevoel als na de eerste aflevering van Tegen De Sterren Op: de basis zit goed, maar het niveau van de scenario’s mag wat hoger. Bij Tegen De Sterren Op is men daar niet echt in geslaagd: de imitatoren doen er geweldig werk maar de scènes die ze moeten spelen, zijn niet echt bijzonder grappig. Dus stellen we ons bij Wat Als? de vraag: wat als de schrijvers er volgende week niet in slagen om wat grappiger en scherper uit de hoek komen?

Wat vond u van Wat Als? Laat het weten!