Prominenten betuigen medeleven na overlijden Gerard Mortier

© BelgaImage

De kunstwereld verliest met Gerard Mortier een groot man. In het operahuis De Munt wordt vanaf dinsdag een rouwregister gelegd en wordt de nieuwe wereldcreatie “Au monde” aan Mortier opgedragen. Binnenkort organiseert De Munt ook een hommage aan haar voormalige directeur.

De Parijse opera draagt de hernemingen van “Tristan et Isolde”, vanaf 8 april te zien in Opéra Bastille, op aan Mortier. De Franse opera laat weten “diep bedroefd” te zijn om het heengaan van Mortier. De toekomstige directeur van de Parijse opera, Stéphane Lissner, noemt Mortier een “vastberaden pleitbezorger van de opera, die eerder tot de 20e dan de 21e eeuw behoort”. De Franse minister van Cultuur, Aurélie Filippetti, heeft het in een reactie over een “visionair” leider die de Parijse opera “de 21e eeuw heeft binnengeleid”.

“Hij is zonder twijfel diegene die de operawereld in de voorbije jaren het sterkst beïnvloed en veranderd heeft”, zei Gregorio Maranon, voorzitter van de stichting van de Madrileense opera, in een reactie. Het Madrileense operahuis Teatro Real, dat Mortier in september afzette als artistiek directeur, heeft al laten weten dat het het werk van het Belgische “enfant terrible” zal verderzetten. De Catalaan Joan Matabosch, de opvolger van Mortier bij het Teatro Real, betreurde de dood van “een van de grootste internationale figuren van de operawereld”.

‘Wat Gerard Mortier heeft gedaan voor opera is van onschatbare waarde’

“Een heel belangrijke stem die vocht voor het belang van kunst in onze huidige wereld is stil geworden”. Zo reageert intendant Aviel Cahn van de Vlaamse Opera zondag op het overlijden van Gerard Mortier. Tussen 1988 en 1989 was Mortier de eerste intendant van wat de Vlaamse Opera zou worden.

“Wat Gerard Mortier heeft gedaan voor opera, niet enkel in België maar in de hele wereld, is van onschatbare waarde,” zegt intendant Aviel Cahn. “Hij heeft opera als kunstvorm een nieuwe impuls en een nieuwe, dynamische toekomst gegeven. Hij toonde aan dat opera niet thuis hoort in een museum maar een relevante kunstvorm kan zijn voor vandaag. Bovendien heeft hij opera toegankelijk gemaakt bij een breed en groot publiek.

Hij daagde alles en iedereen uit: niet enkel de kunstvorm opera maar ook de makers, het publiek en de politiek in binnen- en buitenland om te blijven vernieuwen en dit zelfs in zijn laatste dagen.” De Vlaamse Opera draagt zondagavond de voorstelling van Otello van Rossini en ook de eerstvolgende première in de Vlaamse Opera Gent, waar Mortier in zijn jeugd de liefde voor opera te pakken kreeg, aan hem op.

‘Zijn geest is onsterfelijk’

“Fysiek is hij er niet meer, maar zijn geest is onsterfelijk”, reageert Peter de Caluwe, directeur van De Munt, zondag op het overlijden van Gerard Mortier. In het operahuis wordt vanaf dinsdag een rouwregister gelegd en wordt de nieuwe wereldcreatie “Au monde” aan Mortier opgedragen. Binnenkort organiseert De Munt ook een hommage aan haar voormalige directeur.

Peter de Caluwe kreeg het nieuws zondagvoormiddag bevestigd van Mortiers assistent in het Teatro Real in Madrid. “We wisten dat zijn situatie steeds slechter was, want zijn kanker was heel agressief”, reageert hij op het overlijden. “Maar zijn geest is onsterfelijk. De energie die hij aan zoveel mensen heeft doorgegeven zal blijven voortleven in elk van ons. Hij heeft velen inspiratie gegeven en die vlam zal niet gedoofd worden.”

Een wereldvermaard vakman

Vlaams minister-president Kris Peeters betuigt zondag, in een mededeling in naam van de voltallige Vlaamse regering, zijn diepste medeleven met de familie en vrienden van Gerard Mortier. “Met het overlijden van de Gentse opera-intendant Gerard Mortier verliezen we een eminent en kleurrijk kunstfiguur. De naam ‘Gerard Mortier’ staat synoniem voor authentiek pionierswerk, een wereldvermaard vakman”, aldus Peeters.

“Mortier werd bij leven al tot ver buiten onze grenzen erkend als operapaus. Dit is hoe we hem ook nu zullen blijven herinneren. Gerard Mortier was gedreven en fijnzinnig, kritisch en controversieel. Zijn nalatenschap zal een blijvende stempel drukken op de internationale operawereld”, vult Peeters aan.

Warm en genereus

Bevriend auteur Stefan Hertmans, genomineerd voor de Gouden Uil, was te gast in ‘De zevende dag’. Daarin sprak hij over Gerard Mortier. Hij kwam heel beschaafd over als je hem zag praten, maar had ook iets anarchistisch in zich. Gerard was een fantastisch mens. Hij was als een kachel en straalde warmte en energie uit. Hij had iets ondeugends en volks over zich, maar tegelijk zag je dat hij een mens is die de wereld kende. Hij was heel warm en genereus.”

Hertmans vergeleek Mortier ook met de pas overleden kunstkenner Jan Hoet. “Het zijn allebei mannen van relatief eenvoudige komaf die puur op karakter een trendbreuk hebben veroorzaakt op hun domein en die dat bleven uitstralen tot de laatste dag.”

Een Vlaming die de wereld veroverde

Op Twitter liet onze premier Elio Di Rupo ook een reactie optekenen: ” Ons land verliest een visionaire en genereuze persoonlijkheid. Mijn gedachten zijn bij zijn familie en naasten”. Ook Annemie Turtelboom betuigt haar medeleven. “Nu ook Gerard Mortier, nog een Vlaming die de wereld veroverde. Zijn studentenabonnementen in De Munt brachten mij voor eerst naar opera #dank.”

Een onbegrensde man

Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) eert in een persbericht de zaterdagnacht overleden opera-intendant Gerard Mortier. “Met Mortier”, zegt ze, “verliest Vlaanderen een vooraanstaand muziek- en operakenner die voor zijn visionaire inzichten internationaal een enorme erkenning genoot.” Ze spreekt van “een onbegrensde man” die “een bijzonder rijke intellectuele erfenis” nalaat.

“Toen zijn ziekte hem verplichtte om zijn activiteiten terug te schroeven bleef hij een leer- en weetgierig onbegrensde man en gaf hij zijn kennis en inzichten door aan anderen”, besluit de minister.

(BELGA/AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content