Opgeleukte reclameblokken op VIER in strijd met Mediadecreet
Tv-reclame moet duidelijk herkenbaar zijn én onderscheiden van redactionele inhoud. Dus zijn de animatiefilmpjes zoals ‘De snelste quiz ter wereld’ en ‘De kortste show in strijd met het Mediadecreet.
De opgeleukte reclameblokken op VIER zijn in strijd met het Mediadecreet. SBS Belgium wordt hiervoor gewaarschuwd en moet de overtreding stopzetten. Dat meldt de VRM, de Vlaamse regulator voor de Media.
Op 17 september 2012 werd de commerciële zender VIER gelanceerd. In de weken voorafgaand aan deze lancering werd in de pers al melding gemaakt van het feit dat VIER met een vernieuwd format de reclameblokken aantrekkelijker wenste te maken. De VRM moest echter de effectieve uitzending van deze reclameblokken af wachten, aangezien de controle door de toezichthouder steeds na uitzending dient te gebeuren.
De VRM onderzocht een selectie van uitzendingen in de avondprogrammatie van VIER. In de reclameblokken van verschillende programma’s, zoals “De Kruitfabriek” en “De Slimste Mens ter Wereld”, werden naast reclamespots ook redactionele programmafragmenten uitgezonden, zoals “De snelste quiz ter wereld”, “De kortste show” en andere animatiefilmpjes.
Zowel het Mediadecreet als Europese regelgeving bepaalt dat televisiereclame duidelijk herkenbaar moet zijn en duidelijk onderscheiden van redactionele inhoud. Hiermee wil de regelgever vermijden dat er verwarring ontstaat bij de kijker over de aard van de boodschap waarnaar hij kijkt, hetzij reclame, hetzij redactionele informatie.
De VRM is van oordeel dat “De snelste quiz ter wereld”, “De kortste show” en andere animatiefilmpjes als redactionele inhoud moeten worden beschouwd en bijgevolg niet in de reclameblokken mogen worden uitgezonden. (Belga/DB)
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier