Els Van Steenberghe

Opera: De link tussen Barack Obama en Mozarts La Clemenza di Tito

Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Scenograaf Jan Versweyveld legt uit waarom ‘La Clemenza di Tito’ razend actueel is.

‘Denk aan hoe Obama zich momenteel in bochten moet wringen om een mogelijke aanslag op Syrië te verdedigen: daar gaat La Clemenza di Tito over’, vertelt Jan Versweyveld. Hij ontwerpt de scenografie bij Ivo Van Hoves enscenering van Mozarts laatste opera.

Het is een statige ‘opera seria’ over de aanslag die Sesto omstreeks 79 op zijn beste vriend en keizer Tito pleegde. ‘Onder meer door de scenografie tillen we het verhaal naar een meer universeel niveau’, aldus Versweyveld. ‘Eigenlijk toont dit verhaal hoe een privézaak kan escaleren tot een politieke crisis. Ik ontwierp een ruimte waarvan 95% van de architectuur uit glas bestaat. Wereldleiders leven hun leven letterlijk en figuurlijk achter glas. Alles is te zien of kan gezien worden. Tijdens de aanslag verdwijnt het glas, de ruimte lost als het ware op, vanaf dan wordt privé politiek (en publiek). Er is een videoscherm waarop beelden met een paparazzikarakter te zien zijn. De camera’s die de beelden maken, zullen na de kentering in het verhaal ook zichtbaar worden.’

De glazen kamer zal uiteindelijk transformeren tot een soort tribunaal waar ze als bewijslast van de aanslag geldt. Helemaal 2013, ook al schreef Mozart de opera in 1791.

(E.V.S.)

La Clemenza di Tito

De Munt

Van 10 tot 26 oktober 2013 te zien in De Munt

www.demunt.be

Smaakmaker: Vorig seizoen was deze opera te bewonderen in de wereldberoemde Metropolitan Opera van New York –

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content