Johan Simons nodigt Europa uit naar veelbelovende Ruhrtriënnale 2015

Pressekonferenz anlÀsslich der Programmvorstellung der diesjÀhrigen Ruhrtriennale durch die Kultur Ruhr GmbH Intendant Johan Simons Bild: Stephan Glagla | pottMEDIA © Stephan Glagla | Ruhrtriennale
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

De eerste editie onder Simons curatorschap is er een vol verrassende wereldpremières van grote namen uit de (Nederlandstalige) podiumkunsten.

Van 15 augustus 2015 tot 26 september 2015 haalt Simons het kruim van onder meer de Nederlandstalige podiumkunsten naar de industriële ruimtes in en van het Ruhrgebied. Dat de webstie van het festival vanaf nu ook in het Nederlands beschikbaar is, wijst erop dat Simons niet alleen de kunstenaars uit de Lage Landen naar het Ruhrgebied wil brengen. Alles kadert in zijn missie om de kunsten op een Europeser niveau te te organiseren en te ontdekken.

De mantra van deze editie is volgens Johan Simons: ‘Be Embraced’. Dat is zijn ‘leitmotif for the Ruhrtriennale from 2015 to 2017 and serves as a gesture of inclusion, artistically as well as socially and geographically. These two words are taken from a line of Schiller’s ‘Ode to Joy’, because the Ruhrtriennale should inspire and excite people. It should create connections between the inhabitants of the Ruhr region, those in work and those without work. Between Germans, Europeans and inhabitants of the world.’

Gerard Mortier revisited

Simons vulde ‘zijn’ Ruhrtriennale in met de tips and tricks van oprichter Gerard Mortier in het achterhoofd: hij tracht zoveel mogelijk creaties te tonen die ‘interdisciplinaire symbiose zijn tussen muziek, theater, dans, beeldende installatie én de industriële ruimte waarin de werken getoond worden’. Voorbeelden zijn Simons’ Accattone in de impressionante ‘Kohlenmischhalle’ maar evengoed Simons’ Das Rheingold, The Creation (een productie van Collegium Vocale Gent en B’Rock Orchestra), Orfeo (van Solistenensemble Kaleidoskop en Toneelgroep Oostpool) en Ingo Metzmachers Prometeo.

Grootse enscenering klassiekers

Ook de prestigieuze trilogie van Luk Perceval past in dit rijtje. Perceval zal Émile Zola’s romancyclus Les Rougon-Macquart tot een theatertrilogie bewerken. Per festivaleditie onder Simons leiderschap zal een deel in première gaan. Het eerste deel van de trilogie,Love, gaat in première in de Gießhalle, Landschaftspark Duisburg-Nord. Verder gaat ook Ivo van Hoves bewerking van Louis Couperus’ The Hidden Force in première, zet Krzysztof Warlikowski zijn tanden in Marcel Proust met The French en vergaarde zelfs Duikvlucht van Studio Orka een plekje op het festival.

Dans van wereldniveau

Met Anne Teresa De Keersmaeker duikt nog een toonaangevende Belgische kunstenaar op in het programma. Zij gaat in première met The Song of Love and Death of Cornet Christoph Rilke. Intussen tonen ook Jan Decorte met Much Dance en Meg Stuart met New Work 2015 wat ze in hun mars hebben.

Beloften

Simons haalt echter niet alleen het kruim van de podiumkunstenaars naar het Ruhrgebied. Er is ook een ambitieus en gevarieerd muziekprogramma (van klassiek tot pop), Atelier Van Lieshout zal het festivalcentrum omtoveren in een installatie én met de ‘Campustriënnale‘ tracht Simons zijn festival ook tot een prikkelende ontmoetings- en werkplek te maken voor jonge kunstenaars uit heel Europa.

(EVS)

Meer info: www.ruhrtriennale.de

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content