Guy Cassiers ontleedt de anatomie van België

© Toneelhuis
Els Van Steenberghe
Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Op 21 april 2015 gaat in Mons ‘Passions Humaines’ van Toneelhuis en Mons2015 in première. Een voorstelling van Guy Cassiers waarvoor Erwin Mortier de tekst levert, Tim Van Steenbergen het decor en een tweetalige topcast voor spelplezier zorgt.

Van dit alles kon tijdens een persontmoeting een tijdje geleden al geproefd worden in Mons. Théâtre Le Manège en Toneelhuis organiseerden een ‘presentatie’. Normaalgezien geeft Cassiers zulke presentaties enkel voor de mensen van zijn Toneelhuis maar op vraag van Mons2015 gooide hij de deuren open. ‘Ik ben even zenuwachtig als voor een première’, bekende hij net voor de presentatie, die een ontwapenende inkijk gaf in een repetitieproces dat typisch Belgisch bleek.

Weggemoffeld bas-reliëf als uitgangspunt

De pers werd verwelkomd in de grote zaal van Le Manège. Op de scène een indrukwekkend decor – waar we niets over zullen verklappen – van de hand van modeontwerper Tim Van Steenbergen. Hij toonde reeds in december 2014 wat hij in zijn mars heeft in scenograaf. Toen debuteerde hij op verbluffende wijze als Cassiers’ scenograaf voor Het vertrek van de mier (HETPALEIS). Ook nu ontwikkelde Van Steenbergen een even helder, mooi als betekenisvol scènebeeld (en bijhorend kostuumontwerp, waar u binnenkort meer over leest in Knack Weekend). Wat wél al kan verklapt worden, is dat Van Steenbergen op ingenieuze wijze het marmeren bas-reliëf van Jef Lambeaux Les Passions HumainesDe menselijke driften – in zijn decor verwerkte.

De geschiedenis van België in een tweetalige notendop

Dat sensuele bas-reliëf vol kronkelende, naakte lijven is te bezichtigen in het Jubelparkmuseum, in een paviljoentje dat omheen het kunstwerk gebouwd werd door Victor Horta. Dit op verzoek van koning Leopold II die het kunstwerk toch wat te pikant vond. Hier ligt de kiem van een rijk, complex en typisch Belgisch verhaal. Het is deze kiem die Mortier en Cassiers als vertrekpunt nemen voor een voorstelling waarin ze ‘de anatomie van het jonge België’ tonen. Naast Leopold II voert Mortier onder meer Victor Horta, Jef Lambeaux, enkele kritisch journalisten en minder kritische moeders en minnaressen op. Het resultaat is een herkenbare tekst die diep boort in de zielen van eenvoudige mensen met hun liefdesproblemen en gekonkelfoes maar tegelijkertijd een ingenieuze politieke geschiedenis vertelt en daarmee ook een licht werpt op de huidige staat van dit land.

België op zijn best

Mortier schreef in het Nederlands, de tekst werd vertaald in het Frans en vervolgens stelden Guy Cassiers, dramaturg Erwin Jans en de spelersploeg een tweetalige tekst samen. Sommige acteurs zoals Kevin Janssens (Victor Horta), Thierry Hellin (Leopold II) en Candy Saulnier (Blanche Delacroix) ‘zappen’ tussen Frans en Nederlands. De anarchist onder het journalistenduo, Tom Dewispelaere, spreekt koppig in het Nederlands en Katelijne Daemen brouwt als vrouw van een schrijver een geweldig tussentaaltje. Tijdens de perspresentatie namen de acteurs plaats op een rij stoelen voor het decor en lazen een scène voor. Het spelplezier spatte van de scène en de tekst deed wat hij hoorde te doen: spelplezier genereren, inzicht in een complexe geschiedenis geven, warmte voor de falende mens én voor het land België oproepen.

Smaakmaker:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Erwin Mortier over Passions humaines from Toneelhuis on Vimeo.

Els Van Steenberghe

Passions Humaines gaat op dinsdag 21 april 2015 in Mons in première. Alle info: www.toneelhuis.be en www.mons2015.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content