De Slimste Mens lokt 1 miljoen kijkers op VIER, De Kruitfabriek de helft

Vlaanderen heeft massaal naar de eerste tv-avond van de nieuwe zender VIER gezapt. ‘De Slimste Mens ter Wereld’ lokte gemiddeld meer dan 1 miljoen mensen. ‘De Kruitfabriek’ moest het stellen met iets minder dan de helft.

De kijkers hebben hun weg gevonden naar VIER, de opvolger van VT4. ‘De Kruitfabriek’ haalde gemiddeld 497.501 kijkers en naar ‘De Slimste Mens ter Wereld’ keken gemiddeld 1.003.766 mensen. Tussen 17 en 24 uur bereikte VIER in totaal 2,4 miljoen mensen. Dat blijkt uit de kijkcijfers van maandagavond.

Maandagavond veranderde het Vlaamse medialandschap met de komst van VIER, de commerciële zender die in handen is van De Vijver Media, ook eigenaar van het productiehuis Woestijnvis. Een rist nieuwe en bekende Woestijnvis-programma’s werden voor de eerste keer op de kijker losgelaten.

De eerste kijkcijfers

De start van VIER werd door 280.278 kijkers gevolgd, met een piek van 392.019. Van die 280.278 kijkers keken er 273.753 live. Dat was goed voor gemiddeld 17,8 procent marktaandeel op VVA 18-54, de commercieel belangrijkste doelgroep voor VIER. Op de doelgroep 4+, heel tv-kijkend Vlaanderen, haalde het programma een marktaandeel van 13,1 pct.

De eerste aflevering van de actuashow ‘De Kruitfabriek’ haalde gemiddeld 497.501 kijkers (479.858 live kijkers), met een piek van 840.758 en gemiddeld 23,8 procent marktaandeel op de belangrijkste doelgroep. Op 4+ bedroeg het marktaandeel 19,6 pct.

Naar ‘De Slimste Mens ter Wereld’ keken gemiddeld 1.003.766 mensen (944.876 live), met een piek van 1.246.437. Daarmee haalde de eerste aflevering 37,2 pct marktaandeel op VVA 18-54. Op 4+ bedroeg het marktaandeel 35,7 pct.

‘In Godsnaam’ haalde 389.167 kijkers (376.583 live), met een piek van 470.043 kijkers. Dat is een marktaandeel van 14,2 pct op VVA 18-54 en 17,6 pct op 4+. (Belga/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content