Els Van Steenberghe

Dans: Eleanor Bauer hangt in de touwen

Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Eleanor Bauer opent het Kunstenfestivaldesarts met Tentative Assembly (The Tent Piece). Met dank aan dedraadkunstenaar Philip Noble…

Er ontbrak tederheid in de geconcentreerde blikken, bewegingen en het kluwen van lijven (en touwen) waarmee de Amerikaanse choreograaf Eleanor Bauer dit vreemdsoortig dansstuk componeert. Tentative Assembly (The Tent Piece) ( * * ) begint ingetogen en dreigend. De creatie eindigt in voorzichtige euforie en een georkestreerde chaos van touwen, bewegingen en stemmen.

De brug tussen begin en slot wordt gevormd door scènes vol zachte mondharmonicamuziek, guitig getier, associatieve choreografische bewegingen en intrigerend gestoei met touwen. ‘Touw is de nieuwe filosofie’, klinkt het en zo benadrukt Bauer dat ze met deze creatie een politiek statement wil maken: ‘change the world!’. Samen met acht performers en enkele honderden meters touw suggereert ze een oplossing voor maatschappelijke problemen: op elke plek waar een probleem heerst, kan een (touw)tent opgezet worden waar mensen kunnen denken, debatteren en tot oplossingen komen.

De creatie is opgebouwd zoals een touwconstructie: lijn na lijn, knoop na knoop, lijf tegen lijf. Uit elk geluid groeit een nieuwe klank en uit elke beweging ontstaat een nieuwe beweging. De dansers lijken door onzichtbare touwen verbonden. Samen vegen ze – al schuifelend over de vloer – de krijten driehoek op de toneelvloer uit en vervangen die – langzaam knopend – door een driedimensionale driehoek, een tetraëder. Een door mensen geknoopt spinnenweb, als het ware.

De dansers zoeken kronkelend – middels lijf, leden, stem en mimiek – contact met elkaar én met het publiek dat in een driehoekig opgestelde tribune omheen de performers zit. Bovendien blijft de indrukwekkende tetraëder pas overeind met de hulp van enkele toeschouwers. Dat creëert samenhorigheid en dat is het gevoel waaruit een nieuwe wereld (en mentaliteit) kan groeien, aldus Bauer. Toch is deze minutieus uitgewerkte voorstelling te fragmentarisch – te veel scènes genereren te weinig betekenis of emotie – en te hermetisch om helemaal te overtuigen. De ‘boodschap’ komt net te laat en wordt ook niet altijd even verstaanbaar gedebiteerd. Want ook het spreken wordt tot dansen gemaakt.

Tentative Assembly (The Tent Piece) blijft daardoor wat efemeer. Al bevestigt het inventief vormgegeven stuk wél dat Eleanor Bauer eigengereid en integer aan een taal timmert waarin het esthetische en het maatschappijkritische versmelten tot een intrigerend geheel.

Els Van Steenberghe

Meer info: www.kfda.be en www.goodmove.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content