Band van de Dag #33: Angel Olsen
Met een dijk van een nieuw album ‘Burn Your Fire for No Witness’ lijkt Angel Olsen klaar om de muziekwereld te veroveren. De kleinschalige folkliedjes van weleer krijgen nu meer power dankzij de extra instrumenten die ze rond zich verzameld heeft. Haar indrukwekkende stem bleef behouden.
Sinds haar zestiende brengt Olsen haar muziek al voor een publiek. In het begin speelde ze voornamelijk in koffiebars , in haar geboortestad St. Louis. Na haar verhuis naar grootstad Chicago kwam ze in een netwerk van gelijkgezinde artiesten terecht. Zo kon ze haar steentje bijdragen aan de zangharmonieën op albums van Bonnie “Prince” Billy. Ook mocht ze mee op tour met Emmett Kelly en zijn collectief The Cairo Gang.
Ook solo werkte Angel Olsen onverstoord verder. Zo bracht ze in 2010 ‘Strange Cacti’ uit, een cassette (later heruitgebracht op vinyl) met door Americana beïnvloede liedjes. Olsen wil alles zelf doen en ook op debuutplaat ‘Half Way Home’ horen we voornamelijk haar stem en wat gitaargetokkel. Haar intrigerende stem en de complexiteit die ze in haar songs stopt, doen wel het beste vermoeden. Het album mag dan grotendeels akoestisch zijn, Olsens stem zorgt voor genoeg elektriciteit.
Op het album hoor je nu eens een weemoedige Roy Orbison, dan weer een vrijgevochten Joni Mitchell. Een mooie collectie van melancholische songs, dat zeker, maar er was misschien net iets meer nodig om het grote publiek te kunnen bereiken. Begin 2013 trekt Olsen drummer Josh Jaeger en bassist Stewart Bronaugh aan om haar geluid wat meer body te geven. Dat zorgt bij wijlen voor wat meer broeiende, naar garage rock neigende muziek.
De combinatie met haar intieme songs werkt wonderwel, zo blijkt op de vooruitgeschoven singles van ‘Burn Your Fire for No Witness’, haar binnenkort te verschijnen album. Met producer John Congleton (St. Vincent, Joanna Newsom) trok ze een tiental dagen naar de studio voor “een collectie van liedjes, gegroeid in een jaar van een gebroken hart, reizen en transformatie.” Hoewel het er soms wat steviger aan toe gaat, gunt ze de luisteraar een kijkje in haar diepste gedachten.
Op “Forgiven/Forgotten” horen we eindelijk de instrumenten die bij de intensiteit van haar stem passen. “I don’t know anything! I don’t know anything! But I love you”, roept ze fel aan het einde van de song.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
“White Fire” is een van de meer ingetogen nummers op ‘Burn Your Fire for No Witness’ en doet qua tempo en arrangementen denken aan de vroege Leonard Cohen.
Angel Olsen lijkt met haar tweede langspeler helemaal klaar te zijn om internationaal door te breken. ‘Burn Your Fire for No Witness’ komt uit op 18 februari. Een aanrader! (PS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier