Band van de dag #30: St. Vincent

Ze mag eruitzien als een mooi en frêle popje, in haar muziek en teksten kan St. Vincent behoorlijk klauwen.

Als jong meisje maakte ze omzwervingen langs de schooljazzband en het muziekconservatorium. Later speelde ze bij The Polyphonic Spree en Sufjan Stevens. Maar in 2006 vond Annie Clark de tijd rijp om een eigen project en band op te richten.

Op haar debuutplaat Marry Me ontwikkelde ze meteen een eigen stijl. Ze mag eruitzien als een mooi frêle popje, in haar muziek en teksten kan ze behoorlijk klauwen. Haar warme, sensuele stem is een zalf voor de harde teksten en wringende ritmes. Met vervormde melodieën en een breed gamma aan instrumenten, laat ze zichzelf graag kronen tot nieuwe koningin van het experiment.

Haar verschijning – naturelle hinde met dito kapsel en kleurrijke outfits – blijkt even fris als haar geluid. Chamber rock, pop, indie, cabaret jazz, artrock: ze laat zich niet in een hokje duwen. Bovendien is ze naast begenadigd zangeres ook multi-instrumentalist. Ze speelt op haar albums zowel piano, bas, orgel als theremin en smukt het verder op met strijkers en blazers. Daardoor krijgt haar muziek een rijk en barok karakter. Ze smeedt liedjes die in een beginstadium als toegankelijke indie klinken, maar ze vervormt de structuren zodanig dat ze een unieke en haast psychedelische touch krijgen. Hoe onconventioneel de songs ook zijn, ze breidt ze tot een organisch geheel dat weet te bekoren.

Vooral met haar laatste soloplaat Strange Mercy veroverde ze daarmee een groter publiek en kon ze rekenen op lovende kritieken. Al blijft ze nog altijd wat onder de radar. In 2012 krijgt ze meer aandacht door haar samenwerking met David Byrne, oud-frontman van Talking Heads. Hoe een oude muziekveteraan een jonge indieprinses aan de haal slaat? Wederzijds respect en hun gemeenschappelijke drang om buiten de lijntjes te kleuren. Hun gesmaakte album Love This Giant trakteerde op een universeel geluid dat modern experiment combineerde met klassieke blazers. Met een stevige dosis funk en groove.

Anno 2014 doet ze het weer alleen. Eind februari komt haar gelijknamig album St. Vincent uit. De excentrieke Annie Clark loste al twee nieuwe songs: het wringende en hoekige ‘Birth In Reverse’ en het pompende en aanstekelijke ‘Digital Witness’. De plaat verwijst naar het Saint Vincent’s Catholic Medical Center waar de bekende dichter Dylan Thomas stierf in 1953. “Het is de plaats waar poëzie sterft. That’s me.” Of waar een nieuwe, excentrieke vorm van poëzie wordt geboren. (MM)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Op 17 februari concerteert St. Vincent in de Ancienne Belgique.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content