Band van de Dag #110: Kenji Minogue

© YouTube

Het Gentse Kenji Minogue is compleet absurd. Met hun kitscherige kostuums, bizarre podiumposes, West-Vlaamse teksten en leutige boerinnenbondelektrotrash lijken ze het postmodernisme tot de tweede macht te verheffen. Of ook niet.

Het Gentse Kenji Minogue is compleet absurd. Met hun kitscherige kostuums, bizarre podiumposes, West-Vlaamse teksten en leutige boerinnenbondelektrotrash lijken ze het postmodernisme tot de tweede macht te verheffen. Of ook niet.

Emilie de Roo is een actrice. Meespelen deed ze al in alledaagse series als Flikken en Spoed. Dat zie je, wanneer ze samen met Sarah Vandeurzen en drummer/producer Mista Pig de cultband Kenji Minogue – een verengelste woordspeling op ‘ken je me nog’ en de Australische popartieste Kylie Minogue – vormt.

De leden ontmoetten elkaar op een manier die Kenji Minogue typeert. “Op de Gentse Feesten had ik Sarah leren kennen. Ze zat omgekeerd in een vuilnisbak. Later kwam ze met Emilie naar me toe: ‘We willen een groep beginnen'”, vertelt de anonieme Mista Pig, die steevast achter een varkensmasker schuilgaat. Een geïmproviseerde opnamesessie later hadden ze een nummer. “Bleek dat ik niet kon zingen”, zegt Sarah Vandeurzen. “Dus hebben we er een stemeffectje opgezet en dat probleem was opgelost.”

Ze lieten dan hun geboortenamen vallen en doopten zich om tot Conny Komen (‘kon niet komen’) en Fanny Willen (‘van niet willen’). De Gentse Feesten, Pukkelpop en de Parijse nachtclub van cultregisseur David Lynch zijn maar enkele plaatsen waar ze nu al legendarische optredens gaven. Zopas verscheen hun door dj Dijf ‘Hard to be a Bob’ Sanders geproducete debuutplaat ‘De groetjes’ op het Gentse Music Mania-label. Naast de bekende hits als ‘Naam Familienaam’ en ‘Danny’ staan de onlangs verschenen Slayerpastiche ‘Min Oeders’ en kleppers als ‘Alwadamehetten’, ‘Veranda’ en ‘Stinky Winky’.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Geen scrupules

Wat ze maken, is absurde elektrotrash met onzinnige teksten in het West-Vlaams. Dat doen ze al sinds eind 2011. Toen dook er een wel erg wazige clip op van hun debuutnummer ‘Naam Familienaam’. Die werd gemaakt door kunstenaar Goran Grahovac. Dat Conny Komen en Fanny Willen uit een roos slash vagina verschijnen, houterig dansen en door middel van ‘slechte’ filmanimaties in veelvoud vliegen, was nog niet bizar genoeg. De zwaar verlaagde computerstem van Conny die eindeloos “Hoe is jouw naam?” vraagt en als antwoord “Mijn naam is Ann. Ik kom uit Zwalm. En ik zeg ‘ja'” krijgt, doet er nog een schepje bovenop.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De clip werd ondertussen al meer dan 200.000 keer bekeken. Dat verdient het etiket van undergroundhit. Ook ‘Danny’ en ‘Nom Nom’ konden op veel bijval rekenen. Hoe komt dat toch? “Geen scrupules. Wij durven onszelf belachelijk maken”, zei Fanny ooit in een interview. “Er zijn zoveel vrouwen die sexy en mooi willen zijn en Lana Del Rey nadoen”, vult Conny aan. “Wij trekken ons daar niets van aan. Het is heerlijk en bevrijdend om lelijk te zijn op een podium.”

Boerenbuiten versus ‘hoogdoenerij’

Toen klaarblijkelijk heel België op 5 mei in de E40-file van 11 miljoen euro stond, besloot het drietal in hun Kenjimobiel te stappen en de vastzittende automobilisten ‘op te vrolijken’. Tegelijk maakten ze natuurlijk promotie voor hun nieuwe album, dat spreekt voor zich. In een tegelijk retro en futuristische wagen met goedkope kitschgraffiti schreeuwden ze de fileslaven een beetje in het gezicht. Dat zouden academici kunnen interpreteren als aanval op de alledaagsheid.

Toch beweren de dames dat er totaal geen achterliggende bedoelingen zijn. “Kylie Minogue is compleet fake. Kenji Minogue wil echt zijn”, zeggen ze in een interview met Agenda Magazine. “Wij nemen onze muziek heel serieus en wij willen helemaal niks parodiëren. Wij willen vooral onszelf zijn. We komen beiden van de boerenbuiten en zijn trots op onze roots. Die roots laten clashen met de hoogdoenerij van de modewereld, dat vinden wij tof.”

Hun kitscherig futuristische retrokostuums uit ‘Danny’, waarvoor ontwerper Tom Van Der Borght in 2012 op een Parijs modefilmfestival de prijs voor opkomend talent won, zeggen genoeg. Hun net voor Kerstmis verschenen nummer ‘Gazastrook’, waarin ze al wenend “Waar zijn we mee bezig? Nummertjes maken terwijl er mensen sterven in de Gazastrook” zingen op de parking van de Carrefour, zegt nog meer. Nu is het nog uitkijken geblazen naar de eerste aan hen gewijde postdeconstructivistische gender study. (SR)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Kenji Minogue staat op zaterdag 10 mei op Putrock in Beringen. Op vrijdag 27 juni staan ze op het gratis festival Grensrock in Menen. Op 27 juli staan ze op de Gentse feesten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content