Band van de dag #106: Cro-Mags

Cultband Cro-Mags ligt mee aan de basis van de krachtige NYHC-beweging, en etsten de termen trashcore en metalcore in het muziekwoordenboek. Hoewel hun sound bijzonder rechttoe-rechtaan is, kan dat van hun biografie moeilijk gezegd worden.

Geen band in het hardcorewereldje waar meer verhalen over de ronde gaan dan Cro-Mags. Hun historie leest als een Irvine Welsch-roman met een Amerikaans accent en stichtend lid Harley Flanagan als spilfiguur. Flanagan, die al op heel jonge leeftijd drumde bij de New Yorkse punkband The Stimulators, verliet de Stims op zijn veertiende om op zoek te gaan naar een eigen sound die perfect het rauwe straatleven vol drugs, kraakpanden en vechtpartijen dat hij gewoon was een uppercut te bezorgen.

Hij vond hiervoor steun bij Parris Mayhew, een zestienjarige kunststudent die eveneens zijn strepen al had verdiend in de punkscene. In een New Yorks appartementje legde ze de eerste funderingen voor wat over enkele jaren Cro-Mags zou heten. Het jaar was 1980 en de muziekwereld stond op het punt op haar grondvesten te daveren.

Age of Quarrel Omdat hun geluid zo vernieuwend was -volgens verschillende bronnen was er tot voor Cro-Mags geen enkele band die heavy metal met hardcore durfde combineren- vonden Mayhew en Flanagan het moeilijk om extra bandleden te rekruteren. Ze gingen elk hun eigen weg, om enkele jaren en tattoos later hun project te hervatten. Het zoeken naar gelijkgestemde zielen verliep nog steeds stroef, en de komende jaren zou een resem muzikanten en lead singers door de Cro-Mags draaideur passeren. Halverwege de jaren tachtig hadden Flanagan en Mayhew dan toch de line-up gevonden waarmee ze de hardcorewereld zouden veranderen.

Met Flanagan op bas, Mayhew op gitaar, Mackie Jayson op de drums en voormalig Bad Brains roadie John ‘Bloodclot’ Joseph als zanger namen ze voor het eerst een full-cd op, die hen een plekje in het voorprogramma van Motörhead opleverde. ‘The Age Of Quarrel’ (1986) was vernieuwend, snoeihard en zo blijkt nu: profetisch.

Het debuut markeerde een woelige periode vol discussies, ruzies en zelfs steekpartijen, ironisch genoeg met de mantel der geloof toegedekt. De Cro-Mags waren immers fervente aanhangers van de Hare Krishna-beweging, hoewel dit moeilijk te rijmen viel met hun gewelddadige muziek en het brutale geweld tijdens hun shows.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Before the Quarrel Cro-Mags bracht met wisselende bezetting (Flanagan nam voor het tweede album zelf de microfoon in de hand omdat Joseph er tijdelijk mee kapte, Jayson en Mayhew zochten hun deugd elders) nog de albums Best Wishes (1989), Alpha-Omega (1992) en Near Death Experience (1993) tot bij de fans, om vervolgens volledig uit elkaar te brokkelen in nevenprojecten en spinoffs.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

In 2000 werd de band even (gedeeltelijk) gereanimeerd voor de plaat ‘Revenge’, maar het was vooral de uitgave van ‘Before The Quarrel’ die Cro-Mags weer in de spotlights van de scene zette. Dit album stond tjokvol demo-opnames van de legendarische plaat ‘The Age Of Quarrel’, een kostbaar kleinood in de platenkast van iedere NYHC – aanhanger.

Selfies met Kanye West De ruzies tussen de bandleden werden echter nooit volledig opgelost, en zowat iedereen in het hardcorewereldje heeft wel een verhaal overgehouden aan ‘die keer dat ze tourden met Cro-Mags’ (in wat voor bezetting dat toen ook mocht wezen). Zowel John Joseph, Parris Mayhew en Harley Flanagan vertellen hun eigen versie van de feiten en het is logisch dat enkel zij die er echt bij waren de waarheid weten.

Stichtend lid Harley Flanagan richtte zijn eigen band Harley’s War op (de debuutcd kreeg de niet mis te verstane titel Cro-Mag) en zijn gewelddadige houding leverde hem al meermaals een zitje in de rechtbank op. Zo viel hij in 2012 nog de backstage van het CBGB-festival binnen, waar Cro-Mags onder aanvoering van John Joseph moest optreden. Flanagan stak een van de toenmalige Cro-Magsleden in de arm en in de maag met een mes, en beet een andere in het gezicht. Parris Mayhew herontdekte zijn liefde voor film en werkte mee aan diverse producties en videoclips.

Op het internet zijn verschillende “selfies” met Kanye West, Adam Grenier en Robert Downey Jr. te vinden en volgens zijn CV hield hij ook de steadycam ter hande bij enkele reclamespots voor Calvin Klein en Walmart. John Joseph tourt op dit moment samen met Mackie Jayson, AJ Novello en Craig Ahead onder de vlag Cro-Mags. Ze houden onder meer halt op het Meerhoutse punk- en hardcorefestival Groezrock. (KS)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Cro-Mags speelt op zaterdag 3 mei om 19:05 op het Etnies podium op Groezrock. John Joseph bracht in 2007 zijn biografie ‘Evolution of a Cro-Magnon’ uit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content