3 filmtips voor zaterdagavond

Een misdaaddrama met Ryan Gosling als een stuntman die zich met bankovervallen inlaat; een Hollywoodsurvivaldrama met Naomi Watts en Ewan McGregor; en een Star Trek-film met een smaakvolle touch van J.J. Abrams.

The Impossible (2012) – VTM, 20.20u

De tsunami die op 26 december 2004 over Zuidoost-Azïe raasde, eiste meer dan 230.000 mensenlevens, maar zo’n ramp overléven kan ook heel pijnlijk zijn. Dat laat The Impossible zien, een uitzonderlijk goed gemaakt Hollywoodsurvivaldrama over een Brits gezin met drie kinderen dat op vakantie in Thailand door de verwoestende vloedgolf brutaal uit elkaar wordt gerukt.

Over die catastrofe zijn ondertussen al meerdere films gemaakt, maar die zoomen meer in op de naweeën van de ramp en op de trauma’s en het verdriet van de inheemse bevolking. The Impossible, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Spaanse familie Álvarez-Belón, focust uitsluitend op de ervaring van westerse toeristen, maar dat maakt deze getuigenis met Hollywoodcast er niet minder eerlijk om.

De beelden van pakweg Clint Eastwoods Hereafter (2010), waarin de ramp ook voorkomt, verzinken in het niets naast die van Spaans regisseur Juan Antonio Bayona, bekend van huiverfilm El orfanato, in dit epische drama: nooit eerder werd het vernietigende geweld van de tsunami zo realistisch en angstwekkend in beeld gebracht. Bayona filmde op sets in Thailand, in een watertank in Spanje en reconstrueerde in miniatuur het vakantieresort van de familie Álvarez-Belón.

De suspense die Bayona opbouwt rond de pogingen van Maria (Naomi Watts) om met haar oudste zoontje aan de verdrinkingsdood te ontsnappen, is hartverscheurend. Maar na een spectaculair eerste uur gaat The Impossible de intimistische toer op, en wordt de aandacht verlegd naar de ontreddering die zich na de ramp meester maakt van Henry (Ewan McGregor) en zijn twee zoontjes, die aan een radeloze zoektocht naar de rest van het gezin beginnen.

De onzekerheid of de anderen nog in leven zijn, levert heel wat melodramatische momenten op. Soms balanceren die op het randje van het manipulatieve: het aangrijpende gegeven wordt nog aangedikt door een sentimentele soundtrack – al blijft die discreet.

Dat de pijn en de vertwijfeling van deze geprivilegieerde familie je blijft meeslepen, is ook te danken aan de intense vertolkingen. Vooral Tom Holland acteert bijzonder natuurlijk als de jonge Lucas, die zijn woede in moed leert om te zetten. Hij is het hart van de film. Het is door die opbeurende focus op de ontberingen van een kind dat Bayona sindsdien wordt omschreven als een erfgenaam van Spielberg. (LJ)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

The Place Beyond the Pines (2012) – Canvas, 22.20u

Kun je ooit aan het verleden ontsnappen? En als dat verleden je inhaalt, is dat dan het lot dat zich manifesteert? The Place Beyond the Pines is een triptiek met epische allures over de kwellingen die vaders aan hun zonen doorgeven.

Fans van Ryan Gosling zullen een beetje op hun honger blijven zitten met deze film van Derek Cianfrance, de Amerikaanse indieregisseur van de scheidingsromance Blue Valentine (2010) – ook al met Gosling. De Canadese Hollywoodlieveling speelt een hoofdrol in deze elegische thriller annex melodrama van 140 minuten, maar hij verdwijnt al na drie kwartier uit beeld. Als het een troost kan zijn: de echo van Goslings personage galmt na in het slotluik, waarin je de ‘nieuwe’ Gosling te zien krijgt, Dane DeHaan (die James Dean vertolkt in Anton Corbijns nieuwe film Life).

Ryan Gosling en Eva Mendes in 'The Place beyond the Pines'.
Ryan Gosling en Eva Mendes in ‘The Place beyond the Pines’.© gf

De indrukwekkende openingsshot introduceert Luke (Gosling), een mysterieuze stuntrijder vol tatoeages die voor een rondreizend circus werkt. Op een van zijn tochtjes door het provinciestadje Schenectady, de plek achter de pijnbomen uit de titel, verneemt hij van een ex-liefje (Eva Mendes) dat hij een zoontje heeft. De ongebonden Luke neemt zijn verantwoordelijkheid op zijn manier: hij overvalt banken om zijn gezin te onderhouden.

Op dat moment verandert de film van setting, al blijven we in de misdaadsfeer. We volgen een politieagent (Bradley Cooper, de scherpschutter uit American Sniper) die op zijn werk achter een corruptieschandaal komt. De derde episode, die zich vijftien jaar later afspeelt, volgt de getroebleerde tienerzonen van de hoofdpersonages uit de vorige delen.

Cianfrance bouwt dat alles bedachtzaam op in een intieme, melancholische stijl – het sfeervolle handcamerawerk met hypnotiserende widescreenbeelden, is van Sean Bobbitt, zowat de vaste cinematograaf van Steve McQueen.

Zo spint Cianfrance een smeulend weefsel om thema’s als schuld, wraak, sociale structuren en afwezige vaders en toont hij hoe de dingen die je van een vorige generatie erft beslissend zijn voor de keuzes die je in je eigen leven maakt. (LJ)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Star Trek (2009) – 2BE, 20.40u

Regisseur J.J. Abrams is helemaal geen trekkie. Toch kreeg hij de cultruimtefranchise rond mister Spock, kapitein Kirk en de USS Enterprise opnieuw op de rails met deze stijlvolle reboot. Chris Pine en Zachary Quinto doen zelfs William Shatner en Leonard Nimoy (hier in een bijrol) vergeten. Beam us up, Scotty.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content