Recensie ‘Reizen Waes’

In de eerste aflevering van Reizen Waes leek het af en toe alsof Tom Waes in The Truman Show was beland, in plaats van op een echt bestaande plaats.

Reizen Waes ****Elke dinsdag, één

‘Dit kan toch niet allemaal geënsceneerd zijn’, vroeg Tom Waes zich af halverwege de eerste aflevering van Reizen Waes, daarmee het gevoel samenvattend dat veel kijkers ook zal overvallen zijn. Waes was afgereisd naar Turkmenistan, een van de meest afgeschermde landen ter wereld, om er een reportage te maken en de indruk bekroop hem dat het beeld dat hij te zien kreeg misschien toch niet helemaal met de werkelijkheid strookte. De gidsen hadden hem weliswaar begroet als was hij een lang verloren gewaande vriend, maar zodra Waes ietwat afweek van de nauwkeurig uitgestippelde agenda sloeg de sfeer om.

Wat Waes kon laten zien van Turkmenistan was dus wat hij mocht laten zien, en dat maakte Reizen Waes toch net iets bevreemdender. Hoe beter de begeleiders hun best deden om het perfecte land te tonen, hoe verontrustender het resultaat was: de rijzige marmeren flatgebouwen langs straten waar geen enkel mens in te zien was, het bezoekje aan een schaatspiste waar een twee uur durende show werd opgevoerd enkel voor de filmcrew, de wandeling door een overdekte markt waar iemand constant alles wat eventueel voor vuilnis door zou kunnen gaan wegnam… eigenlijk leek Waes bij momenten eerder in The Truman Show beland dan in een echt bestaande plaats.

Je kunt je natuurlijk afvragen in hoeverre Waes zich zelf ook niet schuldig maakte aan enige enscenering, of hij bepaalde dingen niet een beetje overdreef of uit de context haalde – dit blijft tenslotte een reisreportage en geen harde journalistiek. Maar sommige dingen kun je niet verzinnen: toen Waes tegen de zin van de begeleiders het gezondheidspad wou beklimmen – een kilometers lange trap en route die speciaal in de bergen werd aangelegd en waar elke ambtenaar één keer per jaar over moet op de Nationale Gezondheidsdag – kreeg zijn jonge, kwieke gids na nauwelijks 100 meter plotseling een acute aanval van vermoeidheid, zodat ze onverrichterzake terug moesten keren. ‘Turkmenistan staat voor u open’, gaf de jongeman daarna nog mee aan de tv-kijker. Ik denk dat ik die reis voorlopig aan mij voorbij zal laten gaan, maar het erg aangename Reizen Waes mag mij terug verwachten.