Recensie: Red Sonja

Red Sonja, de nieuwe reeks op Canvas, slaagde erin de aandacht vast te houden en je als kijker mee te trekken in de wereld van Odette en co, zodat je zelf niet de neiging voelde om online te gaan.

Red Sonja ***

Elke maandag, Canvas

Er zal wel niet te veel kritiek komen als we zeggen dat Red Sonja geen spek voor ieders bek is. Net zoals bij Duts gaat deze nieuwe reeks over de 55-jarige Odette die in de virtuele realiteit vlucht na het ongeval van haar man niet voor de gemakkelijke lach, maar probeert ze humor te vinden in ongemakkelijke stiltes, sluimerend onheil en plotselinge absurde uitbarstingen. En dat soort series verdeelt het publiek nu eenmaal gemakkelijker in twee kampen, en zal al snel evenveel vurige voorstanders als heftige tegenstanders hebben.

Van Duts zijn wij altijd een koele minnaar geweest, maar de eerste aflevering van Red Sonja heeft ons meer kunnen overtuigen. Omdat ze in tegenstelling tot Duts minder op sfeerschepping dreef en meer sterke scènes bevatte: de hortende gesprekken tussen Odette en enkele bewoners van haar flatgebouw – de vrekkige buurvrouw voor wie ze de strijk doet en de boertige conciërge met de niet altijd even gelukkige vestimentaire keuzes – zorgden bijvoorbeeld tegelijk voor ontroering en plaatsvervangende schaamte.

Het centrale concept van de serie, hoe het virtuele alter ego van Odette steeds meer inbreekt in haar echte leven, kwam in deze eerste aflevering weliswaar nog niet echt uit de verf, maar de wisselwerking tussen Sien Eggers en Charlotte Vandermeersch klopte wel. Red Sonja slaagde er bovenal in de aandacht vast te houden en je als kijker mee te trekken in de wereld van Odette en co, zodat je zelf niet de neiging voelde om online te gaan en verstrooiing te zoeken. En dat is in deze Twittertijden al een prestatie.

Stefaan Werbrouck