Recensie: Geen Probleem

De titel mag anders laten vermoeden, de eerste aflevering van Geen Probleem had toch met enkele problemen te kampen.

Geen Probleem

Elke zondag op Canvas ** (voor de 1e aflevering, *** voor de rest van de reeks)

Geen Probleem is met veel minder media-aandacht van start gegaan dan pakweg Het goddelijke monster, maar wij hadden er toch ongeveer dezelfde hoge verwachtingen van. Zeg nu zelf: een tragikomische serie met Wim Helsen, Theo Maassen en Stefaan Van Brabandt als drie boezemvrienden die elke week samenkomen om sfeervol te bulshitten over films, vrouwen en de hedendaagse maatschappij maar onderhuids hun frustraties op elkaar uitwerken, daar gaat een mens toch voor zitten?

Net als bij Het goddelijke monster liet de eerste aflevering van Geen Probleem ons echter met een licht teleurgesteld gevoel achter. Op zich zit de reeks perfect in elkaar: de vrienden zijn drie heel verschillende types – de verlegen Koentie, de alles rationaliserende Herman, de opvliegende Peer – met elk hun eigen neurotische trekjes, de verhalen zijn herkenbaar voor de kijker – problemen met vrouwen, jobs, kinderen… – en omdat alles begint vlak nadat Herman heeft geprobeerd om zelfmoord te plegen, is er aan dramatiek geen gebrek.

Het enige wat in de eerste aflevering echter ontbrak, was naturel: de acteurs bezondigden zich af en toe aan overacting en de dialogen liepen vaak helemaal niet lekker – of toch niet zo lekker als je mag verwachten in een serie over drie vrienden die samen komen om gewoon te babbelen. De paar oneliners die te rapen vielen – genre: ‘Het leven is kut. De momenten waarop je dat vergeet, is geluk’ – kwamen dan weer te geforceerd over: je voelde dat de schrijvers zich ingespannen hadden om enkele zinnen te bedenken die zouden aanslaan bij de kijkers.

Er zaten gelukkig ook enkele uitstekende momenten in de aflevering, van de openingsdiscussie over hoe Harvey Keitel in Pulp Fiction van zijn koffie drinkt tot Helsen die zich op de achtergrond zorgen maakt over zijn slapende been terwijl de twee anderen bij elkaar hun hart uitstorten. Nu is Geen Probleem al enige weken geleden van start gegaan in Nederland – de reeks is een coproductie van de VPRO en Canvas – en in tegenstelling tot Het goddelijke monster is de reeks wel kunnen groeien. De volgende afleveringen ligt het niveau toch een heel stuk hoger dan in de opener, enerzijds omdat het aantal sterke momenten en dialogen veel talrijker zijn, anderzijds omdat je ook went aan het feit dat serie en acteurs af en toe ‘over the top’ gaan. Wie een beetje geduld heeft, wordt daar dus ook voor beloond.

Om nu te zeggen dat de reeks even goed wordt als Seinfeld of Curb Your Enthusiasm, twee inspiratiebronnen van het trio schrijvers/acteurs, dat zou dan weer een beetje overdreven zijn, maar die twee Amerikaanse comedy’s kwamen natuurlijk ook pas na een handvol afleveringen echt op stoom. Helaas is Geen Probleem in Nederland de afgelopen weken geflopt – de laatste afleveringen werden slechts door zowat 75.000 Noorderburen bekeken: het grootste probleem van de serie zou dan ook kunnen zijn dat Helsen, Maassen en Van Brabandt niet meer de kans krijgen om de lat nog hoger te leggen.

Wat vond u van Geen Probleem? Laat het weten!