Waarom Lorde de meest eigenwijze popster van het moment is

© /

Ze is een heks, reviewt uienringen, lacht de hitmaker van Britney Spears uit in zijn gezicht en staat vanavond in de Lotto Arena. Eén tip: het is niet Taylor Swift.

Het was veruit het geestigste popnieuwtje van de maand juni. Een trouwe fan van Lorde had aan een nieuwswebsite uit Nieuw-Zeeland getipt dat de zangeres een Instagramaccount zou hebben, waarop uienringen werden gerecenseerd. Aantal volgers: 24. Waarop Lorde dat doodleuk ging bekennen in de laatavondshow van Jimmy Fallon en met hem een boompje opzette over het verschil tussen uienringen met en zonder korstje.

Wie het nog niet doorhad, besefte het toen: Lorde is meer dan een prefabpopzangeres. Ze is een eigenwijze popzangeres, die in haar twintigjarige leven al zo’n duizend boeken heeft gelezen – zegt ze zelf – en ‘de toekomst van de popmuziek’ geworden is – zei David Bowie zaliger ooit tegen haar.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Dat met haar niet gesold kan worden, mocht ook haar kameraad Max Martin ondervinden. U kent Max Martin niet, maar zijn werk prutst regelmatig het bloed uit uw buis van Eustachius. De man schreef namelijk mee aan zowat alle wereldpophits van de laatste jaren: van Baby… One More Time van Britney Spears over Shake It Off van Taylor Swift tot Can’t Feel My Face van The Weeknd en Can’t Stop The Feeling van Justin Timberlake. Vergelijk hem met Gargamel die elk jaar één nieuwe Smurfin maakt en daarmee álle Smurfen meelokt.

Wel, die Max Martin luisterde naar Green Light, de eerste single van Lordes nieuwe album Melodrama, en vond dat maar een raar nummer. ‘Incorrect songschrijven’, noemde hij het. De onverwachte toonsverandering op ‘I hear sounds in my mind’, de drums die maar pas halverwege het refrein invallen… het deed hem allemaal heel weinig.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lorde bedankte haar maatje voor het advies, maar aan het nummer veranderde ze geen sikkepit.

De manier waarop ze de mansplainende Martin terug naar zijn drumcomputer stuurde, zouden ze op Instagram #girlboss noemen, althans als de uienringen buiten beschouwing zouden worden gelaten.

Pro memorie: aan Melodrama werkten, naast Lorde en haar schrijfmaatje Jack Antonoff van fun. en Bleachers, vijf schrijvers mee. Da’s zeven in totaal. Voor Witness, de laatste Katy Perryplaat, zijn dat er zevenentwintig.

En one more thing: Lorde is een heks. Dat zeggen wij niet, dat zeggen haar fans. Omdat ze in haar bewegen op het podium naar alle richtingen klauwt, en omdat ze het ook zelf zegt. ‘Het is geen verrassing dat ik mij niet ongemakkelijk voel bij spoken of geesten. I am basically a witch.’ Wie dan wel die geest mag zijn? ‘David Bowie’, zegt ze in elk interview.

Waarom Lorde de meest eigenwijze popster van het moment is
© Wouter Van Vaerenbergh

Alles wat hierboven staat, zou je met een cynische schep zout kunnen nemen. Uiteindelijk probeert elke beginnende popster anders te zijn, op te vallen. Zij die het hardste lachten met de opgespoten lippen van Lana Del Rey, riepen daarvoor het luidste dat ze de meest authentieke zangeres van de laatste jaren was. En hoe valt Lordes eigenzinnigheid, zelfs al mocht die niet gecultiveerd zijn, te rijmen met de op maat van de dansvloer gesneden anthems die ze uit haar pen schudt?

Wel, Lorde kan enkel afwijken van de berekende, maxmartiniaanse popmuziek omdat ze die door en door kent. In een interview met de New York Times vertelt ze hoe ze als tiener Justin Timberlake en Nelly Furtado tot op het bot analyseerde, maar evengoed met Kate Bush dweepte. ‘Heel wat muzikanten denken dat ze popmuziek kunnen maken. Zij die het niet kunnen, hebben er geen eerbied voor, denken dat het gewoon een dommere muziekvorm is. Je moet er ontzag voor hebben’, zegt ze. Waarop ze begint uit te leggen hoe ze even ontroerd geraakt door Neil Young als door Katy Perry’s Teenage Dream.

De conclusie laten we aan Lorde zelf over: ‘Ik ken de regels heel goed. Zestig procent van de tijd volg ik ze, de rest van de tijd niet.’ Kortom, ze kan rekenen, maar heeft de durf om af en toe haar middelvinger op te steken naar de algoritmes, een zak uienringen open te trekken en een wereldhit te pennen. Lorde maakt popmuziek, maar met de attitude van een punker. En als dat al een marketingstrategie is, dan is het de meest uitgekiende en de langst volgehouden die wij de laatste jaren in popland al hebben gezien.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content