VTM voelt zich gesterkt na twee jaar VIER

VTM zit goed in zijn vel en heeft het gevoel zijn eigen koers te kunnen varen, bijna twee jaar na de tumultueuze lancering van VIER en VIJF, de zenders van De Vijver. ‘Vandaag voelen we ons veel comfortabeler.’

VTM zit goed in zijn vel en heeft het gevoel zijn eigen koers te kunnen varen, bijna twee jaar na de tumultueuze lancering van VIER en VIJF, de zenders van De Vijver. Dat bleek tijdens een terugblik op het voorbije tv-seizoen aan de Medialaan.

VTM haalde het afgelopen voorjaar weer meer dan een kwart marktaandeel bij de commercieel interessante doelgroep en dat was even geleden. “Twee jaar geleden brandde alles, was er weinig tijd en moest er veel risico worden genomen”, schetst chief commercial officer (cco) Erwin Deckers. Hij verwijst naar de lancering van VIER en VIJF door De Vijver, waarvan werd gedacht dat die het televisielandschap grondig door elkaar zou schudden. “Vandaag voelen we ons veel comfortabeler”, zegt Deckers. “We hebben het gevoel dat we op koers zitten, dat we enkel hier en daar nog wat moeten bijsturen.”

Zoals in de planning van nieuwe fictiereeksen: “Dit voorjaar hebben we aangevoeld dat fictie van cruciaal belang is.” VTM had vier eigen reeksen quasi tegelijk lopen, waaronder prestigeprojecten als ‘Cordon’ en ‘Deadline 25/5’. “Dat was een beetje van het goede te veel, maar een reeks als Cordon geeft wel aan welke richting we uit willen, die serie heeft internationale uitstraling”, aldus Deckers.

De op stapel staande deal tussen Telenet en De Vijver verandert volgens de cco niets aan de verhouding van Medialaan met de kabeldistributeur. Ook de komst van Netflix naar België ervaart het bedrijf niet als een bedreiging. “Netflix verandert niets voor live tv, dat zien we al in andere landen”, stelt programmadirecteur Ricus Jansegers.

“Het is een leuke tool, die maakt dat mensen meer voor hun tv zitten. Er is nog nooit zo veel tv gekeken als nu”, maakt hij zich sterk. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content