‘Volgend album van Oscar And The Wolf wordt pop-barok-glitch-hop’ (Max Colombie)

Max Colombie, frontman van Oscar And The Wolf. © Robin Mous

Na de release van het debuutalbum ‘Entity’ geraakte Oscar And The Wolf in een krachtige stroomversnelling die hen langs zowat alle hitlijsten en grote festivalweides voerde. ‘Het waren drukke zomermaanden, maar ik leerde veel bij’, vertelt frontman Max Colombie.

Oscar And The Wolf is ongetwijfeld dé Belgische revelatie van 2014. Hun donkere, melancholische electropop met R&B-karakter liet geen enkel radiostation koud. De dampende lijven in The Barn op Rock Werchter en de Kiewitse Marquee kregen van Oscar en zijn wolven ook geen koude douche. “Run for the infinity”, scandeert de 19-jarige Colombie in ‘Princess’, het nummer dat de grote massa wist te overtuigen. En ook al zijn ze nog maar een jaar ten tonele verschenen, de onsterfelijkheid lonkt nu al. Frontman Max Colombie over de festivalgekte, de nabije en de verre toekomst.

Hoe blik je terug op de afgelopen maanden?

Colombie: Het zijn enorm intense zomermaanden geweest. Dankzij de release van Entity zijn we voor de eerste keer op grote festivalpodia beland. Het was zeker een leerproces en er was veel druk, maar ik heb die druk om te presteren nodig. Zonder een gezonde dosis stress functioneer ik niet. We hebben de nummers in een festivalversie gegoten. Als je live optreedt moet er meer gebeuren, je moet aan de productie sleutelen. Alles wordt omgetoverd tot een feestelijker gegeven. Zelf sta ik niet graag op de festivalweide omdat er te weinig plaats is, het is er te benauwd. Als ik op een podium stap, heb ik ruimte en ben ik meer in mijn element. We hebben veel positieve feedback gekregen op onze optredens, al zou niemand het toegeven als het tegensloeg (lacht).

Heb je een specifieke herinnering aan een bepaald festival?

Colombie: Ik heb genoten van alle festivals waar we mochten optreden. Als ik er een bepaald festival moet uitkiezen, kan ik dat niet. Al verdienen de Lokerse Feesten wel een vermelding. Daar hadden ze een rode loper voor ons uitgerold en werden we behandeld als echte sterren. Eerlijk gezegd: I love glamour!

Hoop je ooit in Amerika door te breken om er van de glamour te genieten?

Colombie: Daar sta ik nu nog niet bij stil. Eerst moeten we proberen om in eigen land nog meer een gevestigde waarde te worden. Ik ben wel een fan van Amerika, al ben ik er nog niet geweest, maar momenteel moeten we ons focussen op België en Europa. De komende maanden geven we concerten in kleinere zalen in Frankrijk, Zwitserland, Scandinavië en België. Ik kijk er wel naar uit want in kleine zalen sta je veel dichter bij het publiek, je kan er persoonlijker uit de hoek komen.

Ligt je focus nu enkel op optredens of bouw je ook aan een nieuw album?

Colombie: Ik ben al aan het schrijven voor een volgende plaat en kan er zelfs al een genre op plakken. Ik noem het “pop-barok-glitch-hop” (lacht). Er komen klassieke elementen aan te pas in het volgende album. Het is belangrijk dat artiesten veranderen. Een nieuw album moet niet synoniem staan voor een totale metamorfose, maar een artiest mag niet blijven steken. De fans die ons in de Lotto Arena komen opzoeken, mogen al nieuwe songs verwachten.

Hoe ga je te werk bij het schrijven van nieuwe nummers?

Colombie: Ik werk eerst aan een beat, waarna een synthlijn of pianoakkoorden volgen. Dan plak ik er een tekst op met behulp van improvisatiezanglijnen. Daarbij zijn de klinkers heel belangrijk. Ik zing mee in uitgevonden Engels en hoor welke klinkers passen in het nummer. Dan vorm ik die klinkers om tot tekst en uiteindelijk komt er nog een baslijn bij. Dat proces moet binnen de 78 uur afgelopen zijn, anders ben ik uit die welbepaalde sfeer!

Wanneer je die klinkers vertaalt in tekst, schrijf je dan voor jezelf of voor het publiek?

Colombie: Ik schrijf mijn teksten voor mezelf. Het is een manier om mezelf uit te drukken via taal. Je kan mijn werkwijze een soort van “woordkots” noemen. Gelukkig kan ik schrijven wat ik wil dankzij Allen Ginsberg, een man die de literatuur veranderde. Eind jaren ’50 bracht hij het gedicht “Howl” uit en kreeg hij een rechtszaak aangespannen omdat de tekst niet binnen de normen van de literatuur zou vallen. Hij sprak dat tegen en won. Dankzij hem geniet ik ten volle van de dichterlijke vrijheid.

Je was onlangs aanwezig op de modeweek in Parijs. Ben je een modebewust iemand?

Colombie: Ik ben sowieso veel bezig met beeld en foto, en muziek is ook fashion. Ik heb een paar vrienden die ook ontwerpen en zo beland je plots op de show van Dries Van Noten. De muziek van Oscar And The Wolf werd ook gebruikt als soundtrack tijdens het defilé. Hopelijk heeft Kanye West er vanop de eerste rij van genoten. Achteraf hoorde ik alleszins dat er tijdens de soundtrack veel bezoekers op “Shazam” zaten.

Tenslotte: Oscar And The Wolf wil in de nabije toekomst het Europese vasteland veroveren. Maar waar zie je jezelf binnen twintig jaar?

Colombie: Ik hoop dat ik dan gewoon rustig kan vertoeven op een boerderij. Ergens aan een helderblauwe oceaan waar het lekker warm is, liefst. Waar juist weet ik nog niet, maar het zal niet aan de Noordzee zijn.

Jens Craen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content