The Warner On Drugs: wat doen alternatieve acts bij megalabels?
Van Grizzly Bear tot Arcade Fire: allemaal ruilden ze hun onafhankelijke label in voor een major. Een trend, lijkt het, maar het kan ook anders: ‘Ook indielabels kunnen een sterk netwerk hebben in de streamingbusiness.’
Het geraakte wat ondergesneeuwd in de discussie of Everything Now geniaal of pure kitsch is, maar met haar nieuwste plaat veranderde Arcade Fire ook van label. De Canadezen verkasten van Merge naar Columbia Records, een onderdeel van major label Sony, samen met Warner en Universal de Grote Drie in de platenindustrie.
Zij zijn niet de enigen. Grizzly Bear verhuisde voor het nieuwe Painted Ruins van Warp naar RCA, ook een onderdeel van Sony. En als u deze week A Deeper Understanding, de laatste worp van The War On Drugs, koopt, verdient niet langer Secretly Canadian daar aan, maar wel Atlantic, een deel van Warner. Zelfs de oude rotten van LCD Soundsystem trekken voor hun volgende plaat naar Columbia.
De muziekblog Pitchfork zocht naar een verklaring en vond die bij George Howard, die over de muziekbusiness doceert aan de befaamde Berklee University. Volgens hem slagen de drie majors er het beste in om nummers op belangrijke playlists van streamingdiensten te krijgen en zo aan meer luisteraars te helpen. ‘Het is echt wel te verdedigen dat Spotify de nieuwe kingmaker is. Als zij ervoor kiezen om jouw carrière te maken, kunnen ze dat.’
Scott Rodger, de manager van Arcade Fire, legt in hetzelfde artikel de cijfers bloot. Zijn eigen band bereikt zo’n 5 miljoen luisteraars per maand, terwijl een band als Imagine Dragons aan 30 miljoen zit. Everything Now steeg van bij de start naar de eerste plaats in de Amerikaanse hitlijsten en genereerde 7,9 miljoen streams in de eerste week. Nummer 2 in de lijst, DAMN. van Kendrick Lamar, scoorde er in die week 46 miljoen en is al vier maanden uit. Twee van zijn drie labels behoren trouwens tot de Universal-groep.
Ook in België waagden enkele alternatieve acts de sprong. Zo tekende hiphopper TheColorGrey vorig jaar bij Warner. Darrell Cole deed, ook in 2016 hetzelfde bij Sony. De elektronica van VRWRK, vroeger Vuurwerk, zit dan weer bij Universal.
Het management van VRWRK, bestaande uit Playout en Jarri Van der Haegen, beklonk die deal eerder dit jaar. Van der Haegen, die ook gekend is als muziekblogger en Pukkelpopprogrammator, zegt dat streaming niet per se speelde bij de keuze voor Universal.
‘Universal was de meest geëngageerde en enthousiaste partner, dat lijkt me nog altijd prioritair.’ Volgens hem kunnen ook indies een sterk netwerk hebben in de streamingbusiness. Hij verwijst naar Felix Pallas, de eerste band die op Van der Haegens eigen label tekende. ‘Hun laatste single stond een week of twee geleden ook in de Spotify Viral 50 in België. Alles draait nog altijd om nummers.’
Darrell Cole deelt die mening. ‘Sony staat heel sterk in streaming, dat heeft zeker meegespeeld. Maar het is altijd een combinatie van als artiest goed blijven nadenken, zelf je muziek pushen op sociale media en een label dat je daarin steunt. Artiesten maken regelmatig de omgekeerde beweging: eerst streamingsucces en dan een groot label.’
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier