Sfinks Mixed, dag 1: good vibrations en woeste woestijnwinden

© gf

Wanneer Sfinks Mixed zijn deuren openzet, wordt Boeckhout even een bruisende metropool waar echt iedereen welkom is. Het mondiaal festival is sinds 2013 gratis, maar in muzikaal opzicht verre van goedkoop. Dat bewezen vooral Rachid Taha en Kel Assouf, die het vierdaags festival overtuigend op gang trapten.

Terwijl zowat alle andere festivals hun ticketprijzen al jaren opdrijven, opende Sfinks Mixed in 2013 zijn deuren gratis voor iedereen. Een ballzy beslissing, die niet alleen de populariteit van Sfinks opdreef, maar ook de tegendraadsheid en openheid van het festival perfect vat. Die avontuurlijke spirit zet zich ook door in de programmatie, die begint waar die van veel populaire festivals eindigt.

Sfinks Mixed, dag 1: good vibrations en woeste woestijnwinden
© JDB

Met Wesley Louissaint, Wesli voor muziekvrienden, bijvoorbeeld. ‘Do you love IT?’ riep hij uitzinnig, enkele songs ver in zijn set. Een overtuigend antwoord kwam er niet. Het publiek bestond zo vroeg op de avond immers nog vooral uit fondsenwervers van Oxfam, Amnesty International en Greenpeace. De openingszin van één van hen: ‘Vind je dat wij veel van elkaar verschillen?’ Aan filosofische gesprekken geen gebrek, zo vroeg op de avond.

We love IT

Aan goede muziek trouwens ook niet. Wesli loodste met zijn zonnige reggaeset, die gelardeerd was met songs uit zijn twee jongste albums Immigrand en Ayiti étoile nouvelle, de avond al snel op een zwoel spoor. Terwijl er steeds meer mensen toestroomden voor de goedlachse artiest, vertelde hij dat IT het armste land in de Caraïben is. Met zijn good vibes wilde hij de slechte naam van Haïti bestrijden, en dat deed hij met veel goesting, overtuigingskracht en aanstekelijke songs. We love IT.

Rachid Taha
Rachid Taha© JDB

Met de Algerijnse zanger Rachid Taha bracht Sfinks één van de populairste raï-muzikanten naar Boeckhout. Voor wie niet wist wat dat was, gaf Taha een spoedcursus met het heerlijke Zoom Sur Oum, een nummer dat niet alleen de typische cadans en traditionele gezangen en instrumenten van de raï laat horen, maar ook Taha’s eigen invulling ervan.

Sfinks Mixed, dag 1: good vibrations en woeste woestijnwinden
© JDB

Rock (the Casbah) en reggae

Opvallend was het eigenzinnige rockerskantje van Taha, die met z’n zwarte zonnebril en sigaret op Joe Strummer leek, en ook zoals hem klónk. En kijk: op het einde van de set kwamRock The Casbah van The Clash voorbij, volgens de overlevering een song die gebaseerd is op een demo van Taha. Dan weet u dat ook weer.

Niet veel later hing de kruidige geur van reggae in de lucht, nog voor Freddie McGregor op het podium verscheen. Wel al van de partij: McGregors zonen. ‘Let’s go,’ maande één van hen de drummer na enkele nummers aan. ‘No delay!’ Reggae is relaxen? No way. De menigte danste alsof ze in slow motion tussen de regen door probeerde te stappen. Toen de zestigjarige Jamaïcaan – brede glimlach, geaccentueerd door z’n grijze baard – eindelijk zelf ten tonele verscheen, kreeg hij het publiek moeiteloos mee met iets rustigere songs als To Be Poor Is A Crime.

De Desert Session van Kel Assouf

Sfinks Mixed, dag 1: good vibrations en woeste woestijnwinden
© JDB

Na de good vibrations van McGregor blies Kel Assouf laat op de avond nog wat woeste woestijnwinden door onze wilde haren. Deze groep rond de gevluchte Touaregmuzikant Anana Harouna werd in 2006 in Brussel gevormd, en is tien jaar later nog altijd een aardig gezelschap, dat met pompende drums, overstuurde gitaren en de opzwepende kreten van Toulou Kiki – die onlangs de hoofdrol vertolkte in de film Timbuktu – een potige set destileerde uit (vooral) zijn laatste album Tikounen. Denk Bombino en Tinariwen, of een Desert Session van Josh Homme met wijlen Ali Farka Touré.

Met (woestijn)zand in de schoenen en hier en daar een strijdkreet verliet het publiek de tent, die plaats moest ruimen voor dj-legende Sven Van Hees. Ergens op de festivalwei werd er nog gepraat over belastingontduiking en de kloof tussen rijk en arm. Maar één ding is zeker: Sfinks Mixed bouwde op dag één alvast heel wat bruggen, dichtte heel wat kloven. Waar voor geen geld!

Johannes De Breuker

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content