Rock Werchter – Dag 4: Angus & Julia Stone: Gesponsord door Air Australia

Angus & Julia Stone © Wouter Van Vaerenbergh

(15u35, Klub C) Ze zijn broer en zus, hun roots liggen down under en ze houden er elk een solocarrière op na. Maar soms slaan Angus & Julia Stone de handen in elkaar en maken ze samen een folkrockplaat. De nieuwe verschijnt binnenkort en het publiek in Werchter mocht er al enkele stukjes van voorproeven.

PLUS

“Angus, ik wil heel graag mijn zus ruilen voor die van jou”, meldde een toeschouwer hoopvol. De aangesprokene gaf echter geen krimp. Stone is dan ook een ernstig ogende jongeman met een stemgeluid dat wat weg heeft van Tom Petty. Bovendien schrijft hij uitstekende songs, zoals ‘The Devil’s Tears’ en ‘Crash & Burn’, versierd met snijdend gitaarwerk dat ons -altijd een compliment- aan de Neil Young van ‘Zuma’ herinnerde.

De Stones lieten zich bijstaan door een prima band die een organische rootsrocksound neerzette, maar in ‘Heart Beats Slow’ net zo goed verwees naar Fleetwood Mac ten tijde van ‘Rumors’. Dat de stem van Julia Stone af en toe aan die van Stevie Nicks herinnerde, zal dus wel geen toeval zijn geweest. De vrouwelijke Stone wist ons te bekoren met ‘For You’, dat door een substantieel deel van de toeschouwers werd meegzongen, en een mooie cover van ‘Bloodbuzz Ohio’ van The National, waarin een lapsteel, een banjo en een zoemend orgeltje voor fraaie ornamenten zorgde.

Angus en Julia wisselden elkaar af achter de microfoon maar leenden elk hun stem aan elkaars songs.

Geen idee hoe het met hun ecologische voetafdruk is gesteld, maar vliegen stond in meer dan één song van het duo centraal. Niet alleen in de hit ‘Big Jet Plane’, maar ook in het iets meer milieubewuste ‘Paper Aeroplane’. In het banjoreggaenummer ‘Private Lawns’ toonde Julia dan weer dat ze ook op trompet haar euh.. mannetje kon staan.

MIN

De songs van Angus klonken avontuurlijker en bevatten wat meer angeltjes dan die van Julia. De laatstgenoemde durfde wel eens af te glijden richting banale mainstreampop. En dat deed onze aandacht dan weer een slippertje maken.

HOOGTEPUNTEN

‘Crash & Burn’, ‘The Devil’s Tears’, ‘For You’, ‘Bloodbuzz Ohio’, ‘Big Jet Plane’…

QUOTE

Uit haar bindsteksten bleek dat Julia Stone de taal van Molière aardig beheerste. Pas aan het eind van de set drong het tot haar door dat ze zich in Vlaanderen bevond. “Net iets voor mij om uitgerekend dan met mijn Frans op te scheppen”, giechelde ze ontwapenend. Even vreesden we dat het lieve kind met pek en veren zou worden bestookt, maar Bart De Wever was er blijkbaar niet in geslaagd een kaartje voor Rock Werchter in de wacht te slepen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content