The Megaphonic Thrift @ Trix

Lieden met een voorliefde voor snarengeselaars begaven zich dit weekeinde spoorslags naar Antwerpen. The Megaphonic Thrift speelde immers voor het eerst in ons land en serveerde een even gebalde als verschroeiende set die ons tuitende oren maar glinsterende ogen bezorgde.

Da gig: The Megaphonic Thrift en Wintersleep in Trix, Antwerpen op 12/9

In één zin: Wat The Megaphonic Thrift ontbeerde aan originaliteit, werd gecompenseerd door de energie, overgave en trefzekerheid waarmee de groep haar noisepop de zaal in catapulteerde.

Hoogtepunt: ‘Queen of Noise’.

Anticlimax: Het explosieve optreden van The Megaphonic Thrift werd helaas gevolgd door een relatief braaf Wintersleep. Een omgekeerde volgorde was wellicht effectiever geweest.

Beste quote: de mededelingen tussen de nummers vielen helaas nauwelijks te ontcijferen.

Wie zijn muziek graag gevolgd ziet door een kanjer van een uitroepteken, was in Trix aan het goede adres. The Megaphonic Thrift is een uit de kluiten gewassen kwartet uit het Noorse Bergen dat genetisch verwant is aan het al even fantastische Low Frequency in Stereo. Gitarist Njal Clementsen en bassiste-zangeres Linn Frøkedal zijn actief in beide bands en weten dus heel goed hoe ze een opwindende show moeten neerzetten. Dat de volumemeter daarbij flink in het rood ging, hoeft niet te verbazen. Tenslotte ontleent The Megaphonic Thrift zijn noisy geluid aan Amerikaanse bands als Dinosaur Jr en, vooral, Sonic Youth. Een prijs voor originaliteit zat er bijgevolg niet in, al werden die invloeden zo organisch verwerkt dat je bezwaarlijk van een rip-off kon gewagen.

Wat de groep dan weer wél uniek maakte, was de energie, de overgave en de trefzekerheid waarmee ze haar songs de zaal in catapulteerde. Zoals ze eerder dit jaar al bewees tijdens EuroSonic, staat The Megaphonic Thrift garant voor een adrenalinerush waar je binnen de kortste keren high van wordt. Tyfusherrie? Zeker, zij het dan van het verslavende type. Want op het podium in Antwerpen bewees het gezelschap dat het melodieuze en catchy songs in de aanbieding heeft en de kunst verstaat die in een verrassend helder klankbeeld te plaatsen.

Op het menu stonden voornamelijk nummers uit ‘Decay Decoy’, de voortreffelijke debuut-cd van het viertal. Opener ‘You Saw the Silver Line’ was meteen een schot in de roos: een potige popdeun waarin het stemgeluid van zanger-gitarist Richard Myklebust als twee druppels water op dat van Doug Martsch van Built to Spill geleek en Frøkedal voor ontwapenende harmonieën zorgde. In ‘Talks Like a Weed King’ viel vooral het strakke, explosieve drumwerk van Fredrik Vogsborg op. Het bruisende ‘Acid Blues’, gelicht uit de vorig jaar verschenen ep ‘A Thousand Years of Deconstruction’, wentelde zich in een poel van feedback, maar uit het beheerste ‘Sister Joan’ bleek dat, ook als er even gas terug werd genomen, de muziek nog steeds vol vervaarlijke auditieve draaikolken zat.

Tijdens uitsmijter ‘Queen of Noise’ gingen finaal alle remmen los. Dit was een geluidstornado waar geen beton tegen bestand was. De subtiele manier waarop de gitaren met elkaar dialogeerden maakte indruk van het eerste tot het laatste moment en Frøkedal manifesteerde zich vocaal als de geloofwaardigste Kim Gordon die we ooit buiten een Sonic Youthcontext hadden gehoord. Het optreden eindigde helaas al na 35 minuten, maar deed dat wèl met een storm van gierende noise en een rituele instrumentenkastijding. Heerlijk.

Een troost voor wie The Megaphonic Thrift in Trix gemist heeft: in december speelt de groep nog in Brussel tijdens Norway Now, een grootscheeps Noorwegenfestival dat dit najaar gezamenlijk wordt opgezet door AB, Bozar, Cinematek en de Beursschouwburg.

Na de Noren mocht Wintersleep nog het podium op. Het Canadese vijftal deelt zijn ritmesectie weliswaar met Holy Fuck, maar klonk, na wat voorafging, ontstelllend gewoontjes. Niet dat er aan de naar R.E.M., Band of Horses en Snow Patrol verwijzende indiepop uit zijn jongste cd ‘New Inheritors’ iets aan te merken viel: het klonk allemaal degelijk en integer. Maar na de uppercut van The Megaphonic Thrift wisten de heren uit Nova Scotia ons niet echt meer bij het nekvel te grijpen.

SETLIST THE MEGAPHONIC THRIFT: You Saw the Silver Line / Talks Like a Weed King / Acid Blues / Sister Joan / Neues / Queen of Noise.