Selah Sue @ Vooruit

Haar eerste langspeler verschijnt pas in februari, maar dat houdt Selah Sue niet tegen om de belangrijke concertzalen des lands nu al te doen vollopen.

Da gig: Selah Sue in Vooruit, Gent op 15/12.

In één zin: de zangeres bewoog zich met een vanzelfsprekend gemak over het podium, bewees dat ze over een soulvolle stem beschikt, maar moet dringend af van dat ongeloofwaardige Jamaicaanse patois.

Hoogtepunt: ‘Break’, een klein, pakkend liedje dat iedereen gagarandeerd een krop in de keel bezorgde.

Dieptepunten: ‘Peace of Mind’ en ‘Crazy Sufferin’, waarin Selah Sue de chanteuse van Within Temptation naar de kroon stak. Geen goed idee.

Beste quote: “Ik ben ongelooflijk excited hier te zijn. We gaan veel nieuwe nummers spelen, maar ook enkele oude in a new jacket.” Selah Sue twijfelde duidelijk of ze zich nu in Londen dan wel in Gent bevond. Die talen, meneer!

Haar eerste langspeler verschijnt pas in februari, maar dat houdt Selah Sue niet tegen om de belangrijke concertzalen des lands nu al te doen vollopen. Eerste vaststelling: haar publiek is jong, toegewijd en overwegend vrouwelijk. Blijkbaar wordt de zangeres door de Vlaamse meisjes als een nieuw rolmodel beschouwd.

Het is behoorlijk snel gegaan sinds we Selah Sue, née Sanne Putseys, begin 2008 voor het eerst aan het werk zagen in het voorprogrammma van Milow. Inmiddels deelde ze het podium met Triggerfinger, mocht ze aantreden op prestigieuze binnen- en buitenlandse festivals, bracht ze twee ep’s uit, scoorde ze een platencontract bij Warner Frankrijk, warmde ze het Sportpaleis op voor Prince en nam ze een duet op met Cee-Lo Green, dat te horen is op diens cd ‘The Lady Killer’. En toch is de zangeres vandaag nog altijd maar 21. Respect!

Haar muzikale talent staat dan ook niet ter discussie. Ze heeft een soulvolle stem die voor die van haar idolen Erykah Badu en Lauryn Hill (van wie ze in Gent ‘Lost Ones’ coverde) niet hoeft onder te doen, schrijft nummers die blijven hangen en beweegt zich met een vanzelfsprekend gemak in de schijnwerpers. Selah Sue is een jonge vrouw met pit die er helemaal voor gaat en haar stijl, een organische mix van ragga, dancehall, rocksteady, soul, dubstep en hiphop, wordt nu al (h)erkend als ‘pure Selah’.

De chanteuse begon haar set solo en akoestisch met ‘Summertime’ en ‘Mommy’ en kreeg vervolgens het gezelschap van een vierkoppige band. Prima muzikanten die, naar we vermoeden, allemaal een jazz studio-opleiding achter de kiezen hebben, maar helaas ook een vrij karakterloze indruk maakten. Selah Sue overtuigde dus het meest in haar eentje, in ‘Fyah Fyah’ bijvoorbeeld, of wanneer de groep zich bijna onzichtbaar maakte, zoals in het pakkende ‘Break’ dat, dixit de zangeres, voor altijd het belangrijkste nummer uit haar carrière zal blijven. In ‘Black Part Love’ en ‘This World’ ging het er iets steviger aan toe, al hadden we hier liever echte dan synthetische blazers gehoord. Zoals verwacht werden de geestdriftigste reacties opgetekend tijdens de radiohits ‘Raggamuffin’ en het vingerknippende ‘Crazy Vibes’. Terecht: er viel weinig op af te dingen.

Toch hadden we ook een aantal reserves. Zo bedient Selah Sue zich van een Jamaicaans patois dat moet suggereren dat ze niet in Leefdaal maar in Trenchtown is opgegroeid. Een beetje potsierlijk toch voor een bleek meisje dat wellicht nog nooit van dichtbij een getto heeft gezien. Jammer, want hoe overtuigend ze ook zong, ondergetekende kon haar met de beste wil van de wereld niet geloven. Bovendien moet Selah Sue dringend af van een aantal vocale tics, zoals het onnatuurlijk lang oprekken van klinkers (“i-i-i-i-ie'”) en het voortdurende gesteun en gehijg in haar nummers. In ‘Peace of Mind’ probeerde ze zowaar de zangeres van Within Temptation naar de kroon te steken en ook in ‘Crazy Sufferin’ ging ze vocaal ver ‘over the top’. Dat maniërisme zou natuurlijk haar handelsmerk kunnen worden, maar zelf vrezen we dat het op termijn in haar nadeel zal werken. We kennen nu al lieden die een feilloze Selah Sue-pastiche weten neer te zetten. Als dat Geert Hoste maar niet op ideeën brengt.

De toeschouwers in Vooruit vonden het echter allemaal best en brulden tijdens de bissen ‘Explanations’, het eerste liedje dat Selah Sue ooit schreef, woord voor woord mee. Vervolgens werd een jarige uit het publiek, ene Timo, op het podium uitgenodigd om samen met de zangeres nog eens ‘Raggamuffin’ te zingen. De gelukzak kreeg er zelfs een fles champagne bovenop. Met een raggamedley van Sizzlanummers maakte Selah Sue tot slot nog eens duidelijk in welk muzikaal universum ze zich het liefst onderdompelt. Toch zijn we ervan overtuigd dat ze pas écht haar eigen stem zal vinden op de dag dat ze die al te nadrukkelijke invloeden van zich afgooit. In afwachting blijft la Putseys een Grote Belofte.

(Dirk Steenhaut)

DE SETLIST: Summertime / Mommy / Just Because I Do / Famous / Black Part Love / Lost Ones / Fyah Fyah / Break / This World / Raggamuffin / Peace of Mind / Crazy Vibes / Crazy Sufferin’ // Explanations / Raggamuffin (reprise) / Ragga Medley.