Rock Werchter – Dag 4: Parquet Courts: Slackerpunk voor slimmeriken

© Koen Keppens
Michael Ilegems
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

(14u10, KluB C) Het piepte, kraakte en schuurde bij Parquet Courts, dat de decibelmeter voortdurend in het rood joeg maar live nog wat aan maturiteit moet winnen.

PLUS

“Limit violation. Do not increase the sound level”, gaf de decibelmeter aan toen Parquet Courts zijn eerste noten op de KluB C afvuurde. De nonchalante Amerikaanse garagepunkers – van Texas uitgeweken naar Brooklyn – lieten het niet aan hun hart komen, en knalden er vooral tracks uit hun nu al gerenommeerde laatste plaat ‘Sunbathing Animal’ tegenaan, waarvan ‘Bodies Made Of’ en ‘Ducking And Dodging’ – slackerpunk met echo’s van Television en Pavement – de beste indruk nalieten. Het piepte, het kraakte, het schuurde, maar hebt u al eens naar live-opnames van de vroege Velvet Underground geluisterd?

Eén ding is zeker: Andrew Savage, Austin Brown en co zijn masters in hun craft. Naast snelle riffs (‘Master of my Craft’, ‘Borrowed Time’, ‘Light Up Gold’) hadden ze ook tragere, meer gesofisticeerde en slim opgebouwde songs in petto. Neem nu ‘Dear Ramona’, dat meanderende als een Modern Lovers-liedje. Of ‘Instant Disassembly’, een repetitieve rockballad op Stones’ wijze.

MIN

“Thanks for filling up this tent. But the stage is too big”, zei Savage. Het podium van Rock Werchter leek inderdaad wat te groot voor Parquet Courts. Want alle jubelkreten ten spijt: dit is een band die live duidelijk nog aan maturiteit moet winnen. Zonnebaden zit er voor het eerst nog niet in, dus. Podiumervaring opdoen is de boodschap. Bij voorkeur in kleinere clubjes, zo rond middernacht.

HOOGTEPUNTEN

‘Ducking and Dodging’, ‘Dear Ramona’, ‘Instant Disassembly’, ‘Light Up Gold’

SETLIST: Always Back In Town / Bodies Made Of / Black & White / Vienna II / Ducking and Dodging/ Dear Ramona/ Master Of My Craft / Borrowed Time / What Colour is Blood / Up All Night / Instant Disassembly / Light up Gold / Sunbathing Animal