[PIAS] Nites: Dag 2 – dEUS en Girls in Hawaii: L’union fait la force

Op dag 2 van PIAS Nites 2014 zorgden Anderlecht en Melanie De Biasio voor avontuur, scheerde Girls in Hawaii hoge toppen en bracht dEUS een apotheose vol Suds, Soda en confetti.

Op dag 2 van PIAS Nites 2014 zorgden Anderlecht en Melanie De Biasio voor avontuur, scheerde Girls in Hawaii hoge toppen en bracht dEUS een apotheose vol Suds, Soda en confetti.

Play It Again Sam (PIAS) hield afgelopen weekend alweer twee ‘labelnights’ in het Brusselse Tour & Taxis. Op het programma stonden zaterdag negen artiesten uit Sams eigen stal. Wij kozen, onpartijdig als we zijn, voor twee Vlaamse en twee Waalse uithangborden. En het publiek van zowel Nederlandstaligen als Franstaligen maakte het ook duidelijk: l’union fait la force.

Maarten Devoldere alias Anderlecht: een moderne troubadour

Anderlecht is de thuishaven van PIAS, weet ook Maarten Devoldere – één van de schrijvende krachten achter Balthazar. Onder die noemer gaf hij solo de aftrap van de tweede PIAS-nacht van 2014 in Tour & Taxis.

Met niet veel meer dan een elektrische gitaar, een xylofoon, een trompet, een drumcomputer en een loopstation bricoleerde Devoldere eens intimistische en dan weer overrompelende songs. Het leek erop dat hij de schetsen die hij voor Warhaus – zijn vroegere soloproject, dat onder meer te zien was in mei vorig jaar op Les Nuits Botanique – heeft gemaakt, verder heeft ingekleurd. “How I try to be against the rich”, predikte hij als een moderne troubadour.

Balthazar was nooit veraf bij Anderlecht – ook letterlijk: Jinte Deprez en Simon Casier stonden tussen het publiek toe te kijken. Dat hij zijn beste songs maar voor ons opspaart, moeten ze gedacht hebben.

Melanie De Biasio: Less is less

Nog een avontuurlijke naam op de affiche van PIAS Nites: Melanie De Biasio, een beloftevolle Waalse jazzvocaliste met Italiaanse roots, die in 2013 een parel van een plaat heeft gemaakt. Op ‘No Deal’ stond echter niet enkel jazz; er zijn ook flarden klassieke muziek en soul in geslopen.

Sfeervol was haar concert wel: haar stem is ronduit betoverend en de lichtshow deed dromen. Maar het sprookjesachtige eiland dat De Biasio rondom zichzelf optrok, was moeilijk bereikbaar voor de buitenwereld – een toeschouwer voor ons kon ongestoord een uitgebreid telefoongesprek voeren. In een industrieel gebouw als Tour & Taxis blijft haar muziek helaas moeizaam overeind.

Soms is ‘less’ ook gewoon ‘less’. Of zoals De Biasio het zelf zong: “The flow seems to be gone”.

Girls in Hawaii: het topje van de Everest

Een andere band van beneden de taalgrens die niet mocht ontbreken op het PIAS-feest was Girls in Hawaii. Hun verhaal is intussen genoegzaam bekend: de indiepoppers uit Eigenbrakel maakten in 2005 en 2008 twee populaire langspelers, verdwenen daarna een tijdje van de radar door het tragische overlijden van drummer Denis Wielemans, om vervolgens misschien wel sterker dan ooit terug te slaan met ‘Everest’.

Elke keer geeft Girls in Hawaii ons weer een stomp in de maag, want de herinnering aan Wielemans – tevens de broer van co-frontman Antoine – was ook deze keer overal. “I’m not dead”, klonk het al vroeg in de set, en verderop werd ‘Misses’ zelfs speciaal opgedragen aan de gewezen drummer. Of het daardoor een deprimerend concert was? Helemaal niet. De weemoedige nummers kregen een frivool jasje aangemeten, en kwamen soms zelfs in de buurt van de Perfecte Popsong.

Het was een zware berg om te beklimmen, die Everest. Maar Girls in Hawaii is, ook afgaande op de talrijke opkomst in Tour & Taxis, tot aan de top geraakt.

SETLIST: Wars / Not Dead / The Fog / Time to Forgive the Winter / Changes Will Be Lost / Found in the Ground / Connection / Misses / Switzerland / Rorschach / Birthday Call / Fields Of Gold / Flavor

dEUS: het kloppend hart van muzikaal België

Het regent dEUS-verjaardagen in 2014: het kan u niet ontgaan zijn dat het debuutalbum ‘Worst Case Scenario’ in februari 20 jaar is geworden, en gisteren was het ook nog eens exact 15 jaar geleden dat ‘The Ideal Crash’ uitkwam. Toch was de set van dEUS op PIAS Nites een reguliere, waarbij keurig gegraaid werd uit alle zeven platen.

Bij openers ‘Slow’ en ‘Constant Now’ bleef de extase nog uit, maar ‘Instant Street’ ontstak de vlam die de rest van de set aangewakkerd bleef. “The girls keep drinking / the boys are thinking: if they drink some more, they’ll be on the floor”, zong Barman vervolgens, waarop een dronken meisje prompt besloot om voor onze neus op de grond te gaan liggen. In dezelfde categorie dwarse danssongs plaatsten we ‘Fell Off The Floor, Man’ en ‘Quatre Mains’, en verder noteerden we bij de hoogtepunten ook nog ‘Bad Timing’: een traag opgebouwde rocker die nog altijd tot het beste van dEUS 2.0 behoort.

Toch werd het vooral tijdens de apotheose van PIAS Nites – een bisronde vol Suds, Soda en confetti – duidelijk dat dEUS nog altijd het kloppend hart van muzikaal België is. C’est le coeur qui bat.

SETLIST: Slow / Constant Now / The Architect / Oh Your God / Instant Street / Girls Keep Drinking / Oh Well / Little Arithmetics / Fell Off The Floor, Man / Quatre Mains / Keep You Close / Nothing Really Ends / Bad Timing // Sun Ra / Theme From Turnpike / Roses / Suds & Soda

Michael Ilegems

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content