Peter Gabriel @ Vorst Nationaal

© Epa

Ex-Genesis-opperhoofd Peter Gabriel geeft een behoorlijk paradoxale performance in Vorst Nationaal.

Hoogtepunt: een prachtige versie van ‘My Body Is a Cage’ van Arcade Fire

Dieptepunt: het bibberstemmetje van Ane Brun tijdens ‘Don’t Give Up’ – geef ons dan maar Kate Bush

Beste quote: een behoorlijk lange uitleg in het Frans én het Nederlands waar we al bij al weinig van verstaan hebben

De eerste keer dat wij Peter Gabriel zagen was een jaar of drie geleden, op de Main Stage van Rock Werchter, bij klaarlichte dag. We hebben ons altijd afgevraagd wie hem dat gelapt had – wilde hij per se Werchter doen in plaats van TW Classic en wou de Schuer hem dat betaald zetten? Het was in elk geval geen prettig zicht, de altijd al wat vertwijfelde Gabriel die in de volle zon aan een hoop vermoeide pubers probeerde uit te leggen waar ‘Biko’ over ging en zich al doende realiseerde dat dat een héle lange uitleg zou worden.

Net als toen verscheen hij nu op het podium met een wit blad waarop in het Frans en het Nederlands een hele uitleg stond te wachten om moeizaam te worden uitgesproken – we appreciëren de geste hoor, Peter, maar we denken dat we je allemaal beter zouden verstaan in het Engels. Het zou niet de enige kloof blijken tussen de performer en zijn publiek. Acht jaar na zijn vorige plaat ‘Up’ is Gabriel op de proppen gekomen met een coverplaat, ‘Scratch my Back’, waarop hij bekende en minder bekende nummers van leeftijdsgenoten én jongere artiesten onder handen neemt.

Dat deed hij niet zoals de gemiddelde superster zou doen, mooi opgeblonken en met een extra geut pathetiek, of uitgekleed tot een akoestisch gitaardeuntje, neenee: Gabriel koos voor akelig kale bewerkingen zonder gitaar of drums, waardoor hij… bij een gigantisch orkest uitkwam. Dat leverde adembenemende versies op van goede songs als ‘Listening Wind’ van de Talking Heads, ‘The Book of Love’ van Magnetic Fields en vooral ‘My Body Is a Cage’ van Arcade Fire, maar dat niveau kon hij helaas geen twaalf nummers lang (de volledige plaat!) volhouden, en ondanks de geslaagde visuele effecten dreven performer en orkest op hun donkere trip soms wel heel ver van het beduusde publiek weg.

Dat bleek nog meer na de pauze, toen Gabriel nog eens evenveel eigen nummers kwam spelen, veelal donkere songs uit platen als ‘Us’ en ‘Up’, die eigenlijk al een voorafspiegeling waren van wat we hier vanavond te horen kregen, gevolgd door een sliert hits van zijn best verkochte plaat ‘So’. Hier ontstond een ander probleem, want hoewel de donkere, klassieke toon werd aangehouden zweemden de orchestrale versies toch vaak gevaarlijk dicht richting bombastische filmsoundtrack, een genre dat ons in de afwezigheid van beelden gewoonlijk gestolen kan worden.

Bovendien zullen de artiesten die op de vervolgplaat ‘(…And) I’ll Scratch Yours’ songs van Gabriel mogen coveren wellicht toch voor ander materiaal kiezen, bijvoorbeeld dat van zijn eerste drie platen, waarvan we enkel een teleurstellende musicalversie van ‘Intruder’ en de door ongeduldige brulapen in de zaal aanhoudend opgeëiste anticlimax ‘Solsbury Hill’ te horen kregen. Gabriel verdient een pluim voor het feit dat hij er, paradoxaal genoeg, in slaagde om met zo’n groot orkest achter zijn rug toch een bij moment fascinerend, ingetogen en kwetsbaar concert te geven, maar de schoonheid die hij zelf ongetwijfeld ontwaart in de nieuwe arrangementen lag niet bepaald voor het grijpen.

Tim Vernimmen

Setlist:

Heroes (David Bowie)