Outkast @ Pukkelpop: Geil met stijl op Pussypop

© Jef Boes

(20u15, Main Stage) De hiphopveteranen uit Atlanta teerden op hun verleden, maar op hun hits zat geen millimeter sleet.

Plus: Outkast, moeten we ze u voorstellen? Neen. Het meest invloedrijke hiphopduo van de voorbij tien jaar, laten we het daar op houden. Desalniettemin, de laatste keer dat Big Boi en Andre 3000 tezamen een plaat uit brachten is acht jaar geleden, en betreft de niet meteen memorabele soundtrack voor de evenmin potten brekende prent Idlewild. Hun instant klassieker Speakerboxxx/The Love Below is elf jaar oud, maar de reden waarom het duo na acht jaar hun al even bekoelde partnerschap nieuwe leven inblaast en opnieuw het podium deelt is de twintigste verjaardag van hun debuut Southernplayalisticadillacmuzik. Outkast veteranen noemen is ok.

Maar volk trekken doen ze nog steeds. Veel volk. Ook de hele frontstage barste zowat uit z’n voegen met punkers, rockers, soulmadammen, indiegepeupel en dj’s – zowat de hele Pukkelpopaffiche eigenlijk. Zelden zoveel backstagepasjes gezien op de wei. Allemaal wilden ze met eigen ogen zien of Outkast het nog in zich had. Een dj, een bassiste en twee als zwarte engelen verklede danseressen/zangeressen mochten eerst het podium op, wat later gevolgd door de heren MC’s op de tonen van Bombs Over Baghdad, uit hun commerciële doorbraakalbum Stankonia.

Tegenwoordig legt hij zich vooral op een acteurscarrière toe, maar Andre 3000 bewees nog niks van zijn skills te hebben ingeboet. Een showman pur sang, met een unieke flow. Het levende bewijs dat rappers zich ook – of zelfs vooral – zonder alarmerend hoog machogehalte staande kunnen houden. Big Boi is tegelijk zijn tegenpool en ideale sidekick. Hun southern hiphop bleek ideaal om de traditioneel gezapige eerstedagsfeer te doorbreken. Mrs. Jackson, I Like The Way You Move en uiteraard Hey Ya deden de wei swingen, pardon, shaken als seen polaroid picture. De schare dames die ze uit het publiek plukten om hun danskunsten te vertonen stonden er wat zielig en stuntelig bij, ondanks de aanmoediging van Andre: ‘dance like you got no panties on’. En passant herdoopten de mannen het festival tot Pussypop.

Min: Weinig op aan te merken. Outkast deed waarvoor ze gekomen waren: hits spelen, en iedereen er aan herinneren wie de southern hiphop op de wereldkaart heeft gezet. We hebben al véél slechtere hiphopshows de Pukkelpoprevue zien passeren.

Hoogtepunt: Het solo door Andre gebrachte, romantische Prototype, geil met stijl. ‘If you go home tonight, with your girlfriend or wife, and you go to bed, all worked up and ready to go… and she doesn’t want to go there. Sorry, it’s not my fault, I did my best’. Grote grijns.

Aftermovie-gehalte: 4,6/5

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content