Napalm Death blaast Marquee omver

© .

De Engelse grindcore- en death metalformatie Napalm Death bestaat al sinds 1981. Dat is lang, maar ze vertonen geen enkel spoor van ouderdom. Op Graspop laten ze zien dat ze nog altijd garant staan voor een woedewervelwind, qua sound en qua reacties van hun publiek.

PLUS: “This is for everyone that hates everyone and everything, but don’t ask themselves why for a fucking second,” aldus zanger Mark ‘Barney’ Greenway. Wat Napalm Death afleverde, kunt u dan vast al raden. Juist, zuivere haat, gebracht door een spastisch gruntende frontman, een rammende basgitarist en een gitarist/backing vocalist, wiens krakend hoge gekrijs op momenten gewoon als pure noise klonk. De band torpedeert een mokerslag van breakdowns en wervelwinden aan riffs, gemillimeterde blast beats, maar ook tegendraadse trioolsalvo’s. En dat tegen topsnelheid, zonder daarbij de groove te verliezen. Hoewel Napalm Death vooral nummers van niet meer twee minuten heeft, vol inzet op snelheid, maar toch een set van drie kwartier moest vullen, was het geen moment saai. Dat wist u na de eerste twee minuten al, maar de klassiekerbarrage bij wijze van afsluiter maakte dat nóg duidelijker. De gelijknamige titeltrack van hun debuutplaat ‘Scum’, het vier seconden durende ‘Suffer’, het antifascistisch anthem en de Dead Kennedys-cover ‘Nazi Punks Fuck Off’ en ‘Siege Power’ beukten nog harder op de al papperige hersenpan van het publiek in.

MIN: Jammer voor de mensen die dachten dat de set gedaan was toen Greenway zijn microfoon neergooide na ‘Protection Racket’. ‘Scum’ en co moesten nog komen.

QUOTE: Voor een van de eerste keren dit jaar werd er op een Graspoppodium religie gebasht: “Put it in a fucking toilet and flush it down with all the other crap,” meende de boze Greenway.

(SR)