Kadavar @ Pukkelpop: halsstarrig vasthouden aan lijken

Pukkelpop 2014 © Wouter Van Vaerenbergh

(16.00u, The Shelter) Het Berlijnse trio Kadavar mocht hun kunnen demonstreren aan een grotendeels volle Shelter. Het voelde aan als een Black Sabbath-rip, maar dan met minder ballen.

PLUS:

Kadavar tapt uit leuke vaatjes. Zo surften ze onmiskenbaar op een psychedelische hardrockgolf met doomelementen, die Black Sabbath indertijd naar voren stuwde. Andere proto-metalbands als Pentagram hebben Kadavar ook niet koud gelaten. Verder behoort de spacerock van Grand Funk Railroad tot hun invloeden. Dat de drie heren dan technisch zeer capabel zijn en hun instrumenten beheersen, mag dan geen wonder zijn. Drummer Christoph „Tiger” Bartelt had er ook duidelijk zin in en had een leuke, zwierige stijl. Hij stopte niet met headbangen en leek met zijn lange haar en baard op The Animal van The Muppets. Het publiek, dat voor een deel alleen in The Shelter kwam schuilen voor de regen, vond het allemaal best. Beetje knikken met de hoofdjes, hier en daar een stevige marihuanalucht en af en toe een handje de lucht in: u kent dat wel.

MIN:

Kadavar is een beetje redundant. Zo neemt de groep bijvoorbeeld hun muziek op met verouderde instrumenten uit de jaren ’70. Niks mis mee, het getuigt alleen van hun achterwaartse kijk op muziek. Op Pukkelpop hadden ze dan wel meer up-to-date materiaal bij, toch klonken ze overbodig. In het beste geval was het Black Sabbath, maar dan met minder ballen. Zo stonden de gitaren van Christoph ‘Lupus’ Lindemann en bassist Simon ‘Dragon’ Bouteloup bijvoorbeeld wel erg zuiver voor een psychedelische stonerband.

HOOGTEPUNT:

Niet echt van toepassing. Sommige nummers van hun nieuwste plaat ‘Abra Kadavar’ (2013) klonken ook live goed. Zo deed ‘Doomsday Machine’ zijn naam alle eer aan.

AFTERMOVIEGEHALTE: