Hallogallo 2010 @ Vooruit

Weinige bands zijn in de rockgeschiedenis zo invloedrijk geweest als NEU! Tijdens de vroege seventies was het krautrockduo de grondlegger van de motorik beat én de remix. Dat gitarist Michael Rother vandaag voor het eerst in 35 jaar weer op het podium staat, is een klein mirakel.

Da Gig: Hallogallo 2010, Balzaal van de Gentse Vooruit, 21/9

In één zin: een belevenis van formaat.

Hoogtepunt: moeilijk te zeggen, het concert was één lange, hypnotische trip.

Dieptepunt: was er niet.

Beste quote: geen. Rother sprak niet, tenzij om zijn muzikanten voor te stellen.

David Bowie, Joy Division, Stereolab, Hawkwind, Radiohead, Wilco, Autechre, Sonic Youth: het zijn slechts enkele van de vele groepen en artiesten die schatplichtig zijn aan de monotone en afgekloven sound die in 1972 werd ontwikkeld door drummer Klaus Dinger en gitarist Michael Rother. Beide muzikanten hadden deel uitgemaakt van het prille Kraftwerk, maar besloten al gauw hun eigen turbulente weg te gaan. Turbulent, want op karakterieel vlak waren beide Duitsers als water en vuur. Dat ze er tussen 1972 en ’75 alsnog in slaagden samen drie baanbrekende platen op te nemen waarop ze gitaarrock combineerden met elektronica (toen al!) en waarmee ze later hun stempel zouden drukken op spacerock, artrock en punk, was te danken aan producer Conny Plank. Met zijn diplomatische én synthetische vermogens werd hij de katalysator die in beide heren het beste naar boven haalde. Een poging om een vierde lp te maken mislukte, waarna Rother en Dinger decennialang in onmin leefden.

Dit voorjaar verscheen een luxueus uitgegeven verzamelbox van NEU!, die de belangstelling voor hun pionierswerk weer heeft aangezwengeld. In die mate zelfs dat Michael Rother -Dinger overleed twee jaar geleden- bereid werd gevonden een beperkt aantal concerten te geven met NEU!-muziek, onder de noemer Hallogallo 2010. Daartoe riep hij de hulp in van drummer Steve Shelley (Sonic Youth) en bassist Aaron Mullan (Tall Firs) en het was met die opstelling dat hij de balzaal van Vooruit aandeed. Voor kenners en liefhebbers een unieke kans om de baanbrekende NEU!-sound ook eens lijfelijk mee te maken. En jawel, het werd een belevenis van formaat.

Rother had postgevat achter een tafel met een laptop en allerlei elektronische gadgets. Ieder nummer werd ingeleid met schrapende industriële geluiden en witte ruis en uit die auditieve mistbank zou geleidelijk een stuwend ritme of een simpel gitaarmotiefje opdoemen. Eerder dan echte riffs speelde Michael Rother repetitieve patronen waarin lichte verschuivingen optraden. Vaak klonk zijn spel krassend en percussief, maar de man schuwde beslist geen open akkoorden of drones en bediende zich rijkelijk van vervormingsapparatuur. De toon werd gezet met ‘Hallogallo’, het visitekaartje van NEU! en meteen een schot in de roos. Met een haast mathematische precisie en een tomeloze fysieke inzet speelde Steve Shelley de strakke, machinale 4/4-beat van Klaus Dinger, terwijl Aaron Mullan zo’n tien minuten lang dezelfde basnoot aanhield. Het primitivisme ten top, maar wel uiterst effectief.

Voor het overige putte Rother vooral werk uit soloplaten als ‘Fernwarme’ (het melodieuze ‘Silberstreif’) of ‘Remember’ (‘Aroma Club B3’, waarin hij zijn gitaar als een viool deed klinken) en plukte hij drie stukken uit het oeuvre van Harmonia, zijn andere seventiesproject: het stuiterende ‘Veteranissimo’, het rücksichtlose ‘Dino’ en de spacey elektropop van ‘Deluxe’, met als intro een sample van een op hol geslagen filharmonisch orkest. Eigenlijk was de set, inclusief de enige bis (het nog niet eerder verschenen ‘Two Oceans’) één lange, tranceverwekkende trip die je deed beseffen dat NEU! en wat zou volgen vooral onweerstaanbare dansmuziek was die, haast veertig jaar na dato, nog geen spat verouderd is. Het klonk allemaal juist verbazend actueel. Waarmee nog maar eens bewezen wordt dat NEU! zijn naam destijds niet heeft gestolen.

DE SETLIST: Hallogallo 2010 / Silberstreif / Aroma Club B3 / Neutronics 98 (A Tribute to Conny Plank) / Deluxe / Veteranissimo / Dino // Two Oceans.