Graspop dag 2: Ruwe bolsters en blanke (mosh- en circle) pitten

© Wouter Van Vaerenbergh

Met headliners als Alice Cooper, Judas Priest en Slipknot is het niet vreemd dat vandaag het bordje ‘uitverkocht’ aan de kassa prijkt. Zij die echter wat vroeger naar de weide waren afgezakt, ontdekten al snel dat het bij Graspop niet alleen om de hoofdacts is te doen.

Terwijl je op andere festivals elk jaar wel nieuwe modetrends ziet opduiken, ligt het kledingvoorschrift van Graspop al jaren grotendeels vast: een jeansbroek met daarboven een t-shirt van zijn of haar favoriete band, eventueel nog aangevuld met een zwarte hoodie. Normaal krijg je zo door de dag al een duidelijk beeld van hoe groot de fanbase van de verschillende geprogrammeerde bands zijn, maar vandaag lijkt de foutenmarge op die berekening nogal groot.

Dank Jones
Dank Jones© Wouter Van Vaerenbergh

De Canadese rocker Danko Jones (*** 1/2) was vandaag namelijk grotendeels afwezig op de borst van de Graspopbezoeker, en dat terwijl hij tijdens het zonnigste moment van de dag héél aanwezig was zowel op het hoofdpodium als in de harten van het rock ’n roll-minnend publiek. Naar goede gewoonte bracht hij potige rock ’n roll-songs, zoals Cadillac en het aan Judas Priest opgedragen First Date, die hij aan elkaar praatte met grappige, in zelfspot gedrenkte bindteksten. Het publiek liet zich graag inpakken door Jones, die zowel in zijn muziek als in zijn (tussen)teksten recht voor de raap was.

Kameraderie

Na de Graspopdoop van Danko Jones trokken de vroegkomers massaal naar de Marquee voor de indrukwekkende Canadese death metal van Kataklysm (**** 1/2). Al vanaf de eerste noot ontstond er in het publiek een wervelwind die pas een klein uurtje later ging liggen. Snoeiharde songs als As I Slither en Crippled And Broken werden luidkeels meegekeeld terwijl het publiek elkaar vriendelijk aan het afmaken was. De circle pits tijdens Kataklysms optreden staafden trouwens de uitdrukking ruwe bloster, blanke pit.

Kataklysm
Kataklysm© Wouter Van Vaerenbergh

Ook tijdens de show van de Duitse sludge metal van The Ocean (*** 1/2) in de Metaldome heerste er kameraderie. Vooral tussen het goedgezinde publiek dan, want op het podium was het bittere ernst. Gedrenkt in duisternis dompelde het sludge-collectief van The Ocean zichzelf én het publiek onder in een oceaan van loeihard gitaarwerk en desoriënterende visuals. Na een tijdje op die sludgetrip mee te gaan, was het even kort naar adem happen, om dan weer heerlijk kopje onder te gaan.

Geschiedenisles

Het was dan ook even wennen om voor Godsmack de donkere Metaldoom te verlaten om naar het vrij zonnige hoofdpodium te trekken, de enige plek waar Godsmack thuishoort als je op het aantal Godsmack t-shirts mag afgaan. Ook als je op de muziek mag afgaan, want het heerlijke VooDoo wordt vlotjes door heel de wei meegezongen. De zanger Sully Erna had er duidelijk zin in want naast het publiek constant opjutten en gitaar spelen, ging hij helemaal op in een knappe drumbattle. De band genoot, en het publiek met hen.

Godsmack
Godsmack© Wouter Van Vaerenbergh

Na een dagje waar rock ’n roll, sludge, hardrock en death metal elkaar vlotjes afwisselden, wacht er nu nog een avondje metalgeschiedenis. Als we op de t-shirts mogen afgaan, zal Slipknot alvast de geschiedenis ingaan met het grootste publiek.

Johannes De Breuker