Graspop dag 1: De wolken boven Dessel kleuren grijs, de muziek zwart

© Wouter Van Vaerenbergh

De weergoden dreigden de twintigste verjaardag van Graspop Metal Meeting met regen in te zetten, maar gelukkig verdreven de gitaargoden die met pekzwarte donderslagen, liters bier en een goedgeluimde sfeer.

Met headliners als Slash, In Flames, Marilyn Manson en Kiss neemt de eerste dag van Graspops verjaardagseditie een veelbelovende start. Aan de vele lege, geïmporteerde blikken pils die festivalbezoekers langs hun route naar het festivalterein strooiden (vermoedelijk om straks de weg naar hun tent terug te vinden), blijkt dat er niet alleen Belgische en Nederlandse gitaarliefhebbers naar de kempen zijn afgezakt voor een weekendje muziek, headbangen en leute.

Vrouwen boven

Ook de line-up is dit jaar weer mooi internationaal gekleurd. Na het Belgische King Hiss was er in de vroege namiddag even sprake van een Zweedse invasie met Avatarium en Blues Pills (****) in de Metaldome. Of die laatste band verwijst naar het bekende blauwe pilletje of niet, de Zweedse schone Elin Larsson wist alvast hoe ze haar grotendeels mannelijke publiek moest bekoren. Kortgerokt en dartelend trok ze van leer en loodste ze samen met haar groep de goed gevulde tent naar hogere sferen. Al mag het viertal dan nog maar pril in de twintig zijn, hun sound en kleurrijke decor ademde een jaren 1960 en 1970-sfeer. En het publiek? Die luste die psychedelische rock ’n roll-sound met lange solo’s, rechtlijnige bas- en drumpartijen en indrukwekkende vocals wel.

Vlak daarna trad Sigh in de Marquee aan. Deze Japanse black metal-formatie gaat al sinds 1993 mee maar kreeg de grote tent toch maar met moeite half gevuld. Naast scheurende gitaren, dubbele bassen en vleermuizengewaden brachten ze ook een saxofoon mee om hun experimentele metal wat op te leuken, maar warm werden we er niet van. Daarvoor moest het NederlandseEpica (***) op mainstage 1 zorgen, die al voor de zevende keer op Graspop stonden. De groep rond de vurige Simone Simons zette heel het podium in lichterlaaie met hun symfonische metal en hun vuurshow.

Daarna trad Life Of Agony (*** 1/2) aan op mainstage 2, eigenlijk het rechterdeel van één gigantisch hoofdpodium. Deze Amerikaanse band is opnieuw in zijn originele bezetting, al gaat zanger Keith Caputo sinds 2011 als Mina Caputo door het leven. Ondanks enkele kleine technische probleemjes en af en toe een klein dipje in de set, deed Life Of Agony wat van hen verwacht werd: snoeihard van jetje geven. Caputo had er in ieder geval duidelijk zin in want nadat ze iemand zag crowdsurfen, in een roelstoel nota bene (!), liet ze het podium voor wat het was om de man te omhelsen. Daarna duurde het nog enkele nummers voordat ze terug het podium op trok.

Oermetal

De death metal van Cavalera Conspiracy (*** 1/2) klonk al voor de derde keer over de weide van Dessel en dat was eraan te horen. Opkomen was voor de gebroeders Cavalera namelijk al genoeg om de sfeer er helemaal in te krijgen. Ze zijn natuurlijk ook niet de minsten. Naast de drijvende kracht achter Sepultura, waar ze beiden bij speelden, behoort immers ook Soulfly tot de Cavalera-erfenis. Nu de broers Igor en Max hun krachten weer bundelen hebben ze genoeg metal classics achter de hand om een uur lang mokerslagen uit te delen, en dat is ook wat ze op Graspop met alle plezier deden. Met songs als ‘Chaos A.D.’, ‘Beneath The Remains’ en ‘Roots Bloody Roots’ stoomde Cavalera Conspiracy, zonder spectaculaire licht- of vuurshow, Graspop helemaal klaar voor de eerste avond van de verjaardagseditie. Max Cavalera lachte, en zag dat het goed was.

Johannes De Breuker