De 71-jarige Braziliaanse volksheld Gilberto Gil liet geen twijfel bestaan over zijn intenties toen hij gisteren energiek het openluchtpodium van het Rivierenhof kwam opgewandeld.
Het concert: Gilberto Gil in het Rivierenhof, Deurne, op 17/7.
In één zin: Zijn plaat blijft een beetje hangen, maar Gilberto Gil is niet te stuiten.
Hoogtepunt: De sfeervolle forró getiteld ‘Lamento Sertanejo’, een cover van Dominguinhos, en één van de enige twee nummers uit de legendarische platen die Gil in de jaren zeventig opnam.
Dieptepunt: ‘Não Chore Mais’ en ‘Vamos Fugir’
De 71-jarige Braziliaanse volksheld Gilberto Gil liet geen twijfel bestaan over zijn intenties toen hij gisteren energiek het openluchtpodium van het Rivierenhof kwam opgewandeld. Zat hij tijdens de zitplaatsconcerten in Bozar en op Gent Jazz enkele jaren geleden nog vaak zelf op zijn stoel, dan vatte hij nu met een triomfantelijke grijns vooraan op het podium post, met een elektrische gitaar rond zijn middel, om met een hoog ‘ooh ooh ooh’ zoals alleen hij dat kan “Fé Na Festa” op gang te joelen. “Geloof in het feest”, wil dat zeggen, al betekent ‘festa’ ook ‘partij’, en ‘fé’ ook ‘vertrouwen’.
Dat laat dus enige ruimte voor interpretatie, maar tenzij het ons bij gebrek aan enige verdere kennis van het Portugees ontgaan is ben je voor politiek bij Gil aan het verkeerde adres tegenwoordig. Na zijn jaren als Minister van Cultuur onder de vorige Braziliaanse president Lula da Silva heeft hij zichzelf klaarblijkelijk aangesteld als schepen van Feestelijkheden voor de hele wereld. En dus werd er op deze mooie zomeravond ongegeneerd op de benen gemikt.
Net als op Gent Jazz, en op zijn laatste plaat, bediende Gil zich daarbij vooral van de forró, een door de Europese folk van de koloniserende Portugezen geïnspireerde stijl uit Noordoost-Brazilië waarin er een tamelijk prominente rol is weggelegd voor violen en accordeons. Vooral in de zogenaamde xotes, een naam die zoals Gil op het podium omstandig uitlegde afgeleid werd van het Duitse woord voor ‘Schots’, klonken er volksdansklanken door die we uit Brazilië niet zouden verwachten.
Gil zou echter Gilberto niet zijn als hij die in de handen van mindere talenten vast redelijk onnozele deunen niet zou voorzien van vinnige riffs (voornamelijk van eigen hand), baslijnen van een bassist die weet waar zijn effectpedalen staan en aanstekelijke percussie die geregeld halverwege een nummer koppig een andere kant uitging. Daardoor werd wat een hopeloos hoempapaconcert had kunnen zijn, zeker gezien het ontbreken van zowat alle songs uit de dwarse platen waarmee hij in de jaren zeventig zijn sporen verdiende, niet alleen een feest, maar ook muzikaal de moeite waard.
Behalve een eerbetoon aan forró-grootmeesters als Luiz Gonzaga en Dominguinhos had Gil echter nog een verrassing in petto: hij haalde namelijk enigszins onverwacht enkele songs boven van zijn Bob Marley-eerbetoon ‘Kaya N’Gan Daya’, waarvoor hij begin deze eeuw in Jamaica ging opnemen. Dat begon erg goed, met een wonderlijke, wervelende versie van ‘Three Little Birds’, maar ‘Não Chore Mais’, zijn versie van ‘No Woman No Cry’, beviel ons al minder, en ook zijn eigen reggae-uitstapje ‘Vamos Fugir’ uit zijn muzikaal tamelijk ellendige jaren tachtig was er teveel aan.
Verder was de setlist bijna exact hetzelfde als op Gent Jazz in 2010, dus we hopen van harte dat Gil de volgende keer nog eens uit een andere regio van zijn rijke repertoire put. Toch was dit alweer een heerlijk concert: we zagen Gil nog nooit zo uitgelaten, en het was erg mooi om te zijn hoe hij met heel zijn hart de wereld wil laten kennismaken met zijn favoriete muziek, hoe hij daarin zo opgaat dat zijn dunne beentjes het ene malle danspasje na het andere neerzetten en hoe hij met een fiere blik na elk eindakkoord het publiek in keek. Zo willen we ook wel zeventig worden.
Fé Na Festa / Dança da Moda / Assim Sim / Oia eu aqui de novo / Baião da Penha / São João Carneirinho / Giló / Expresso 2222 / Vem Morena / Xote da Meninas / Xodó / Three Little Birds / Nao Chore Mais / Vamos Fugir / Andar com Fé / Lamento Sertanejo / Casamento da Raposa / Asa Branca / Olha Pro Ceu / Esperando na Janela / Madalena
Tim Vernimmen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier