Eefje de Visser & Renée @ ABClub: Twee dames met stijl

Twee getalenteerde jonge vrouwen, één uit noord, één uit zuid, die dit jaar ongeveer gelijktijdig kwamen aanzetten met een verrassende tweede plaat: Eefje de Visser en Renée lieten zich in de ABClub perfect combineren en wisten het publiek met hun persoonlijke liedjes moeiteloos te overtuigen.

DA GIG: Eefje de Visser en Renée in ABClub, Brussel op 24/4.

IN EEN ZIN: een mooie avond, die geheel in het teken stond van subtiel aangewende girl power.

HOOGTEPUNTEN: ‘Ongeveer’, ‘De bedoeling’, ‘In het echt’ (Eefje de Visser) en ‘Dry On The Line’, ‘Out Of Order’, ‘Hand On My Head’, ‘Dabdoe’, ‘Like A Balloon’, ‘Toasted’… (Renée).

BESTE QUOTE van Renée, zodra de tonen van het eerste nummer waren uitgestorven: “Ik vind het hier nú al supergezellig. En ook behoorlijk spannend. Want op deze plek heb ik zelf al veel legendarische concerten gezien.”

In Nederland is de Utrechtse Eefje de Visser sinds haar drie jaar oude debuut-cd ‘De Koek’ al een begrip. Vlaanderen pikte pas in met opvolger ‘Het is’, maar ook bij ons is het liefde op het eerste gezicht. Of beter: op het eerste gehoor, want de 27-jarige zangeres onderscheidt zich vooral door haar eigen stem en idiomatische eigenaardigheden. Haar songs houden het midden tussen uitgepuurde folkrock en ingetogen indiepop en steunen op een unieke symbiose van tekst en melodie. De Visser gaat even vrij om met haar moedertaal als sommige Angelsaksische artiesten met de hunne: ze kneedt haar woorden en zinnen net zo lang tot ze klankmatig één zijn met de muziek. Dat verklaart meteen haar ongebruikelijke dictie en frasering.

De nu eens mijmerende, dan weer analytische liedjes uit ‘Het is’ kwamen tot stand na het afbreken van een lange relatie en herinneren aan een tijd waarin alles anders was. Eefje de Visser laat zich weinig gelegen liggen aan de wetten van de grammatica. Ze schrijft zoals ze denkt: associatief, in voortijdig afgebroken zinnen of grillige monologues intérieurs. Daardoor hebben haar songs iets van een legpuzzel waarin steevast stukjes ontbreken.

Ingenieus

In Brussel speelde De Visser een teleurstellend korte -de vloek van het voorprogramma- maar bloedmooie set, die werd ingezet met de radiohit ‘Ongeveer’. De artieste werd enkel begeleid door Jacob van de Water en de uitgekiende manier waarop hun beider gitaarpartijen zich met elkaar vervlochten, zorgde ervoor dat je eigenlijk geen andere instrumenten miste. ‘De bedoeling’ en het veerkrachtige ‘In het echt’ werden wél gestut door een beat uit een doosje, zodat er ter plekke een soort groove ontstond.

Occasioneel plukte Eefje de Visser ook nummers uit haar vorige plaat: het solo gebrachte ‘Schip’ deed denken aan de sixties folk van chanteuses als Joni Mitchell en Linda Perhacs en in ‘Afdwaalt’ werden twee totaal verschillende zangpartijen ingenieus door elkaar gehaspeld. Het optreden van Eefje de Visser leek in een oogwenk voorbij, maar smaakte naar méér. Wie onvoldaan achterbleef kan gelukkig later dit jaar nog terecht in De Roma in Antwerpen, voor een langer concert mét band.

De uit het Westvlaamse Sijsele afkomstige Renée (voluit: Renée Sys) werd bekend dank zij het radiovriendelijke ‘Dum Dum Dum’ uit haar twee jaar oude debuut-cd ‘Extending Playground’, maar was ook te horen op ‘Heat’ van Ansatz der Machine, schreef muziek voor documentaires van Marc Didden en Willemiek Kluijfhout en was betrokken bij de soundtrack van ‘Noordzee, Texas’, een bioscoopfilm van Bavo Defurne. Haar eerste cd stond vol met nog niet altijd even voldragen, folky fluisterliedjes, maar op het onlangs verschenen ‘Marching’ is de dertigjarige artieste geëvolueerd naar gelaagde indierock waartoe stem en drumpatronen het fundament vormen. De plaat klinkt evenwichtiger en avontuurlijker dan haar voorganger, is stilistisch gevarieerder en vertoont, met thema’s als spijt, verlies, kleine en grote tegenslagen, strijd en aanvaarding, ook meer diepgang. Het heeft Renée inmiddels al vergelijkingen met Leslie Feist en Cat Power opgeleverd.

In Brussel werd de zangeres begeleid door een voortreffelijke vijfkoppige band, die de songs inventief, smaakvol en met veel gevoel voor detail inkleurde. Het waren trouwens de nummers zelf die de sound dicteerden, maar ook al leken de sferen al eens te botsen, Renée bracht met haar heldere, wendbare stem als vanzelf eenheid in de verscheidenheid. De nieuwe cd kwam integraal voorbij, al kregen de toeschouwers daarnaast ook een flinke hap uit ‘Extending Playground’ geserveerd.

Stemzus

Laat er geen twijfel over bestaan: Renée is een groep, en de kwaliteiten van de muzikanten kunnen niet genoeg worden geprezen. Meestergitarist Gianni Marzo (zie ook Isbells en Marble Sounds) toonde zich van zijn veelzijdigste kant: de ene keer met meanderende en sierlijk uitwaaierende motiefjes, de andere met forse riffs. Zo speelde hij lapsteel in ‘Dry On The Line’, slide in ‘Hand On My Head’, ontbond hij al zijn duivels in ‘Tik A Tak’ en hanteerde hij een banjo in ‘Dum Dum Dum’, waarin celliste Eva Bruneel de fraaie tweede stem aanleverde. Dat zou ze later ook doen in het akoestische, klein en sober gebrachte ‘Like A Balloon’. Geen wonder dus dat Renée haar als “mijn stemzus” omschreef.

Het onweerstaanbare ‘Out of Order’, met de ritmesectie vooraan in het klankbeeld, was beschaafde dub. In het speelse ‘Is It Workin’, waar de bas weldadig je middenrif masseerde, dook een xylofoontje op en het jazzy ‘Dapdoe’ deed zijn voordeel met de ingekrompen opstelling van drums, toetsen en contrabas. ‘Mr Alzheimer’ droeg Renée op aan haar grootmoeder; ‘M.’, het vrolijkste nummer op de nieuwe plaat, aan haar onlangs geboren kind. De set werd in stijl afgesloten met het zinderende ‘You Were Here’, waarin de groep nog eens bewees hoezeer ze tot zinnenprikkelende rock-‘n-roll in staat was.

Tijdens ‘Toasted’, de eerste bis, werd Renée enkel op de snaren gesecondeerd door Gianni Marzo en het resultaat was ronduit magisch. Maar ‘Litlle Soldier’, waarin ook toetsenman Stijn Engels zich vocaal deed gelden, hoefde er nauwelijks voor onder te doen. Een mooie avond dus, die geheel in het teken stond van geraffineerd aangewende girl power. Mogen Eefje en Renée talloze andere creatieve dames tot voorbeeld strekken.

Eefje de Visser en Renée zijn op woensdag 30/4 nog te zien in De Warande in Turnhout.

SETLIST EEFJE DE VISSER: Ongeveer / De bedoeling / Er is / Trein / Schip / Afdwaalt / In het echt.

SETLIST RENEE: Marching / Dry On The Line / Strawberry Stains / Dum Dum Dum / Out of Order / Is it Workin’ / Hand on My Head / Mr Alzheimer / Dapdoe / Tik A Tak / Like A Balloon / M. / You Were Here // Toasted / Little Soldier.