Darkside @ Pukkelpop: Dynamische psychedelica onder hoogspanning

© Wouter Van Vaerenbergh

(20u45, Marquee) Niks in de handen, niks in de mouwen: Darkside deed het zonder visuele trucjes, maar trokken het publiek wel helemaal mee in hun kosmische, energieke trip.

Plus: Kort samengevat: Dave Harrington. De snarendrijver die samen met electronica-idool Nicolas Jaar Darkside vormt is de meest avontuurlijke gitarist die we deze Pukkelpopeditie aan het werk zagen.

Nicolas Jaar groeide in enkele jaren tijd uit tot een grote naam in electronica- en dancekringen. Zijn knappe albumdebuut Space Is Only Noise (2011) moest het van sfeer, nuance en secuur geplaatst achtergrondrumoer hebben, met Darkside verkent de Chileen andere contreien; meer bepaald aan mystiek gekoppelde psychedelica, met naast samples, beats en synths veel speelruimte voor de soms bluesy licks en riffs van Harrington. Op hun album Psychic vindt je dan ook invloeden terug van Pink Floyd, NEU!, Sun Ra en Alice Coltrane.

Normaal gesproken zijn we allergisch aan laptops op een podium, maar Jaar deed duidelijk meer dan stiekem een WAV-bestandje afspelen. Het leek wel een sparringwedstijd, het samenspel dat het duo vanavond opvoerde. Synthesizers versus gitaar. Darkside deed het zonder blitse visuals, zonder vuurwerk of confetti, en zonder hits, maar kregen de Marquee helemaal mee in hun kosmische, energieke trip. Goed van Pukkelpop om deze jongens in de Marquee op te voeren, in plaats van de Dance Hall, want Darkside zet dan wel heupen en voeten in beweging, deze dynamische, ijzersterke liveshow was er één voor fijnproevers. Veel sterker, overigens, dan de liveshow die Nicolas Jaar enkele jaren geleden bracht tijdens 10 Days Off.

En de ster was dus Dave Harrington, die meer expressie uit z’n gitaar weet te knijpen dan een mimespeler op een conferentie voor mimespelers. Het daverende applaus dat de feedback aan het eind bijna overstemde hadden beide heren dubbel en dik verdiend. ‘Je kan niet aan het lawaai ontsnappen’, vertelde Jaar ons vorig jaar over Darkside. Gelijk heeft ie, maar ontsnappen kwam geen seconde in ons op.

Min: Niet van toepassing.

Hoogtepunt: Het duo hield van begin tot eind de spanning hoog.

Aftermovie-gehalte: 2,9/5