Bent Van Looy @ AB: Eén en al levenslust

© Yvo Zels

‘We zijn hier niet alleen om mijn nieuwe plaat voor te stellen, maar ook om samen een prachtige avond te beleven’, benadrukte Bent Van Looy op het podium van de AB. En zo geschiedde: artiest en publiek genoten met volle teugen van de tijd die hen samen was toebedeeld, met frisse popmuziek als bindmiddel.

DA GIG: Bent Van Looy in AB theater, Brussel op 14/4.

IN TWEE ZINNEN: Dat Bent Van Looy een gewiekste songsmid is, die zijn klassieken kent, wisten we al. Zijn ontwapenende uitstraling en zijn vakmanschap deden de rest.

HOOGTEPUNTEN: ‘High and Dry’, ’30 Days Without You’, ‘1,000 Deaths’, ‘Downtown Train’, ‘Words’…

QUOTE: De zanger hield in de AB een kleine enquête, waaruit bleek dat slechts twaalf procent van de toeschouwers zijn nieuwe cd al in huis had gehaald. Zijn reactie: “Geen nood, we hebben er enkele dozen van meegebracht. De uitgang gaat straks pas weer open, zodra iedereen een exemplaar heeft aangeschaft.”

Bent Van Looy was jarenlang het gezicht van Das Pop, de Gentse groep die in 1998 de Rock Rallytrofee op zak mocht steken. Maar de bijna veertigjarige artiest is ook actief als beeldend kunstenaar, columnist, radiomaker, modeontwerper en drummer bij Soulwax. Voorts heeft hij een eigen verfcollectie bij Boss Paints en is hij bekend van de televisie. Zo wist hij Vlaanderen te charmeren als één van de Slimste Mensen ter Wereld en figureert hij als coach in The Voice van Vlaanderen. Van Looy is nieuwsgierig, houdt van afwisseling en stelt dat al zijn activiteiten elkaar bevruchten. Het voordeel van zijn BV-schap is alvast dat het de belangstelling voor zijn muziek aanzienlijk heeft aangescherpt. Begrijpt u meteen hoe het komt dat zijn nieuwe solo-cd in de eerste week na zijn release al de hoogste positie van de Ultratop inpalmde.

‘Pyjama Days’ is het rijker gearrangeerde en veelzijdigere zusje van het in 2013 geboren, nog vrij sobere ‘Round the Bend’. Net als haar voorganger werd die plaat ingeblikt in Los Angeles, met de hulp van producer-muzikant Jason Falkner, die ooit deel uitmaakte van The Three O’Clock en Jellyfish en als sessiemuzikant op sleeptouw werd genomen door Air. Het resultaat is een collectie pientere popsongs waarin Bent Van Looy de ironie definitief achter zich laat. ‘Pyjama Days’ is het werk van een gedegen ambachtsman met gevoel voor geraffineerde maar catchy melodieën.

Ongedwongen

Dat Van Looy er een ietwat onderkoelde manier van zingen op na houdt, hoeft niet te verbazen. De man heeft meer gemeen met Cole Porter dan met, pakweg, Chris Martin. Belijdenislyriek of emo-toestanden zijn aan hem niet besteed: het mag allemaal best een beetje afstandelijker en subtieler.

Bent Van Looy verscheen op het podium in een gestreept jasje: een zelfzekere, modieuze dandy die één en al levenslust uitstraalde. Van achter zijn piano dirigeerde hij een voortreffelijke band, waarin we onder anderen zijn oude Das Pop-kompaan Niek Meul op bas en Younes Faltakh van The Hickey Underworld op gitaar aantroffen. Openingsnummer ‘I Will Show You’ was zeker niet toevallig gekozen, want in het komende anderhalf uur zou Van Looy zijn talent inderdaad uitgebreid etaleren. De zanger voelde zich, zo te horen, goed in zijn vel: “I couldn’t be more pleased / To be just me / Finally”, klonk het in ‘My Escape’, één van de liedjes waarin de zon vrijelijk mocht schijnen en een zweem van melancholie de gemoedelijkheid nooit in de weg stond.

Opgewekt en ongedwongen waren sleutelwoorden tijdens een show waarbij de songs uit ‘Pyjama Days’ en ‘Round the Bend’ elkaar ongeveer in evenwicht hielden. Bent Van Looy gaf ook regelmatig uitleg bij zijn nummers. Zo was ‘High and Low’ een ode aan “het mooie, het lelijke en het gewone van Parijs”, de stad die de artiest tien jaar de zijne mocht noemen. ‘Young Man’ schreef hij over zijn toen nakende vaderschap, terwijl ‘Wind is Blowing’ de neerslag vormde van de euforie en de angst die hij voelde toen hij vernam dat zijn vriendin zwanger was.

Met het oog op het solo gespeelde ‘One Way Dialogue’ (“over de illusie dat onze favoriete artiesten de antwoorden kennen op al onze vragen”), wandelde Van Looy van de linker- naar de rechterkant van het podium, waar hij plaats nam achter de wurlitzer, het enige instrument dat hij dezer dagen nog zelf bleek te bezitten.

Troost

De meeste van zijn songs deden pittig en veerkrachtig aan, maar soms hadden ze ook iets ouderwets. ‘Flowers and Balloons’ baadde bijvoorbeeld in een music hall-sfeer en ook in ‘Friendly With The Fleas’ zat een kermiswijsje verborgen. Hoogtepunten isoleren is niet zo makkelijk, maar ’30 Days Without Sun’ en ‘A 1,000 Deaths’ hulden zich in prachtige melodieën, in het uptempo ‘Downtown Train’ hamerde de zanger op de toetsen alsof ze net een geliefde hadden lastiggevallen en ‘Shoulders’ kwispelde zoals alleen uw favoriete viervoeter dat kan.

“Liedjes die je op de radio hoort, weten perfect wat er aan de hand is wanneer het wat minder goed met je gaat”, opperde Bent Van Looy. “Geen enkel medium biedt zoveel troost als popmuziek. Daar kan geen enkel boek of schilderij tegenop”. Het publiek sprak hem niet tegen, en al helemaal niet toen hij als eerste bis ‘Living Without You’ van Randy Newman opdiepte.

Slechts één keer liet Van Looy een steekje vallen, toen hij, in een poging een fancy intro te spelen pardoes naast de notenbalk terechtkwam. Maar tegen het moment dat hij het stuiterende ‘Words’ inzette, was je dat al lang vergeten. Tijdens de hymne-achtige, woordenloze finale kreeg Bent Van Looy het publiek zelfs aan het zingen. Dat de man een gewiekste songsmid is, wisten we al. Zijn ontwapenende uitstraling en zijn vakmanschap deden de rest. Klasse.

DE SETLIST: I Will Show You / High and Dry / Flowers and Ballons / Friends With The Fleas / Shadow Of A Man / 30 Days Without You / One Way Dialogue / Young Man / Wind Is Blowing / 1,000 Deaths / Downtown Train / Shoulders / Pyjama Days / Sink Or Swim / My Escape // Living Without You / Words / Why I’m Leaving / Finale.

Bent Van Looy speelt vanavond nog in de Handelsbeurs in Gent.