Admiral Freebee @ AB

© Ed Templeton

Admiral Freebee toert binnenkort in zijn eentje langs theaters en culturele centra, maar vóór zijn bandleden elk hun eigen weg gaan, speelde hij nog een unieke ‘greatest hits’-show in Brussel. Het werd meteen de officiële presentatie van zijn nieuwe singlesverzameling ‘Wreck Collection.’

DA GIG: Admiral Freebee in AB, Brussel op 26/10.

IN EEN ZIN: Samen met zijn voortreffelijke band zette Admiral Freebee op een begeesterende manier al zijn klassiekers op een rijtje. Een triomf. (Oké, dat zijn twee zinnen.)

HOOGTEPUNTEN: ‘Look At What Love Has Done’, ‘Get Out of My Life, Woman’, ‘Coming of The Knight’, ‘Living For The Weekend’, ‘Get Out Of Town’.

DIEPTEPUNTEN: staat u ons toe een gloeiende hekel te hebben aan ‘Einstein Brain’?

BESTE QUOTES: “’s Morgens drink ik koffie. Sloten koffie. ’s Middags drink ik bier. En ’s avonds snuif ik coke, zodat mijn vriendin geneukt wordt door een neger. Ik ben Admiral Freebee, een rocker.” En ook nog deze: “Ik hou van mezelf, maar het is niet wederzijds.”

Naast het podium is Tom Van Laere, de man die we in Vlaanderen kennen als De Admiraal, een vrij timide persoonlijkheid. Op het podium ontpopt hij zich echter als een heus rock-‘n-rollbeest, zeker wanneer hij in de rug wordt gedekt door een groep waarmee hij veel lawaai kan maken. De man is een begenadigd performer die, net als Neil Young of Ryan Adams, heen een weer wordt geslingerd tussen uitersten. Over zijn invloeden heeft Admiral Freebee nooit flauw gedaan: zijn songs zijn klassiek van snit en verwijzen overduidelijk naar rasvertellers als Dylan, Van Morrison en de al genoemde Dinosaur Sr, maar tegelijk ontlenen ze hun energie aan herrieschoppers als The Stones en Iggy Pop.

Dank zij vier prima langspelers, een gulle portie radiohits en een massa bruisende optredens, groeide De Admiraal, althans in de Benelux, uit tot een ware volksheld. Dat merkte je woensdag ook in een lang van tevoren uitverkochte AB. Freebee speelde er een thuiswedstrijd waarvan de uitslag, vanaf opener ‘Blues From A Hypochondriac’, bezegeld leek. Het publiek at gewillig uit zijn hand, al zal het feit dat de set uitsluitend uit crowdpleasers bestond daar wel niet vreemd aan zijn geweest. Op het nieuwe ‘Old Angel Midnight’ na, kwam de volledige ‘Wreck Collection’ (een ironische woordspeling op ‘Recollection’) aan bod en wanneer je ze zo één na één hoorde voorbijkomen, moest je wel erkennen dat Tom Van Laere, sinds zijn debuut in 2003, een imposante reeks klassiekers uit zijn pen heeft geknepen. De songs werden door de geestdriftige toeschouwers meegezongen alsof ze er altijd al waren geweest. En zeggen dat je uit ’s mans oeuvre nog makkelijk een échte ‘Best of’ zou kunnen puren met pareltjes die nooit de radio halen.

De huidige incarnatie van Admiral Freebee is wellicht de beste en wendbaarste ooit, maar wie met oertalenten als bassist Flip Kowlier of gitarist Bjorn Eriksson in zee gaat, weet dat die vroeg of laat weer hun eigen ding zullen willen doen. Ook drummer Jules Lemmens en multi-instrumentalist Tim Coenen toonden zich in de AB zeer bij de pinken. En of de groep nu gestroomlijnde pop (‘Last Song About You’, ‘Lucky One’), naar de Stones knipogende disco (‘Always on the Run’), potige rock (‘Ever Present’) of doorvoelde ballads (‘Look At What Love Has Done’) speelde, ze deed dat altijd met een combinatie van power en finesse. Zeer memorabel was ook ‘Get Out of My Life, Woman’, een broeierige brok New Orleansblues die geleend werd bij Allen Toussaint, met Van Laere aan de piano en twee wild tegen elkaar opspelende gitaristen.

Admiral Freebee joeg zijn songs tegen een hoog tempo, als artillerievuur haast, de zaal in en deed dat, vooral tijdens het verschroeiende ‘Get Out of Town’, met de overtuigingskracht van een televisie-evangelist. Het catchy ‘Oh Darkness’ zat dat weer in scherpe Replacements-riffs gewikkeld. Maar behalve de rocker kregen we ook de folkie met akoestische gitaar en harmonica in Freebee te zien, met ‘Faithful to The Night’, ‘Rags ‘n’ Run’, ‘There’s a Road’ en ‘Coming of the Knight’. In het laatstgenoemde nummer nam Karolien Van Ransbeeck (de chanteuse van Few Bits) met succes de zangpartij van Emmylou Harris over.

Het concert eindigde met de hele groep, aangevuld met support-act Tim Knol, rondom één microfoon voor een unplugged-versie van ‘Recipe For Disaster’, dat door de fans uit volle borst werd meegezongen. Of Admiral Freebee in Brussel triomfeerde? De vraag stellen is ze beantwoorden. Blijkbaar heeft Van Laere hiermee een hoofdstuk uit zijn carrière afgesloten. We zijn nu al benieuwd naar het volgende.

Dirk Steenhaut

DE SETLIST: Blues From A Hypochondriac (Always Hoping For The Worst) / Last Song About You / Always On The Run / Look At What Love Has Done / Lucky One / Ever Present / Get Out Of My Life, Woman / Faithful To The Night / Living For The Weekend / Get Out Of Town / Einstein Brain / Oh Darkness / Rags ‘n’ Run // There’s A Road (Noorderlaan) / Coming Of The Knight // Recipe For Disaster.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content