Recensie Local Natives (***): Exuberant en exotisch
(22u05, Marquee) Local Natives greep de macht over de Marquee met hyperkinetische bas en drums en met zeemzoete meerstemmige samenzang.
PLUS De Pukkelpop-organisatie verdient een pluim voor het programmeren van Local Natives in de late avond in de Marquee. Een alom bejubeld debuut (‘Gorilla Manor’), een uitstekende live-reputatie en een door Aaron Dessner van The National geproducete tweede plaat (‘Hummingbird’) – er werden al voor minder bands vroeg op de middag op het hoofdpodium geprogrammeerd. Niet dus met Local Natives uit LA, wiens exuberante, exotische en uiterst dansbare indierock uitstekend tot zijn recht kwam in de tent.
Van alle bands die wij de afgelopen twee dagen al aan het werk zagen in de Marquee, moet Local Natives zowat de enige zijn die het galmende geluid wist te temmen. En hoe: tijdens ‘World News’, ‘Airplanes’ en ‘Camera Talk’ uit ‘Gorilla Manor’ en ‘Heavy Feet’ uit ‘Hummingbird’, kregen we hyperkinetische bas- en drumpartijen in de maag gesplitst, die ingekleurd werden door de meerstemmige, zeemzoete samenzang van Taylor Rice, Kelcey Ayer en Ryan Hahn.
MIN Het meer ingetogen en melancholische werk van ‘Hummingbird’ vond niet echt zijn plaats naast de live-favorieten uit ‘Gorilla Manor’.
HOOGTEPUNTEN
‘World News’, ‘Camera Talk’, ‘Heavy Feet’, ‘Sun Hands’
QUOTE
‘Hell, you’ve grown’. Local Natives heeft sinds hun vorige doortocht op Pukkelpop (in 2010) schijnbaar weer wat zieltjes meer gewonnen.
Michael Ilegems
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier